Caruna käynnisti vuoden mittaisen turvallisuuskampanjan henkilöasiakkaille

Uutinen
Caruna toteuttaa vuonna 2025 koko vuoden kestävän turvallisuuskampanjan, joka on suunnattu erityisesti omakotitaloissa ja paritaloissa asuville sekä vapaa-ajan asunnon omistaville henkilöasiakkaille. Kampanjan tavoitteena on vähentää sähkötapaturmien määrää ja lisätä tietoisuutta sähköturvallisuudesta.

Kampanjan tärkeimmät teemat ovat: 

  1. Tiedä mitä teet: Tietyt sähkötyöt ovat sallittuja myös maallikolle, kuten lampun tai sulakkeiden vaihto. Mitään sähkötöitä ei kuitenkaan tule tehdä, jos ei tiedä mitä tekee. 
  2. Teetä sähkötyöt alan ammattilaisella: Hanki aina alan ammattilainen kodin sähkötöihin, kuten pistorasian vaihtamiseen, jatkojohdon korjaamiseen tai kiukaan asentamiseen. Myös aurinkopaneelit asentaa aina ammattilainen. 
  3. Tunnista vaarapaikat: Mahdolliset vaarapaikat on tärkeää tunnistaa esimerkiksi kotona ja mökillä. Vaarapaikkoja ovat esimerkiksi vioittuneet sähkölaitteet tai nollavikatilanteet, jotka Caruna hoitaa. 
  4. Ilmoita vikapaikoista: Sähköverkon vikapaikoista on tärkeää ilmoittaa sähköverkkoyhtiölle. Vikapaikkoihin tulee pitää turvallinen välimatka eikä niitä tule korjata itse. Caruna hoitaa esimerkiksi sähkölinjoille kaatuneet puut ja niiden poiston. 

Kampanjan aikana toteutetaan kaksi asiakaskyselyä, joilla kartoitetaan asiakkaiden tietämystä sähköturvallisuudesta. Ensimmäinen kysely tehtiin tammikuussa ja siihen saatiin yli 6 000 vastausta. Kyselyn perusteella suurin osa vastaajista esimerkiksi tunnistaa oman sähköpääkeskuksensa osat ja tietää, miten tulppasulake vaihdetaan turvallisesti (79 %). Vaarallista nollavikatilannetta ei kuitenkaan tunnistaisi 42 % vastaajista. 

”Kyselyn tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat hyvin tietoisia sähköturvallisuudesta, mutta parannettavaa on edelleen. Vastaajista 73 % toimisi oikein, jos näkisi sähkölinjalle kaatuneen puun tai maahan pudonneen sähkölinjan. Asiasta tulisi ilmoittaa alueen sähköverkkoyhtiöön ja varoittaa mahdollisia ohikulkijoita. Puuta ei tule itse poistaa eikä sähkölinjaa siirtää”, sanoo Carunan asiakaskokemusjohtaja Marika Tuominen. 

Kyselyn perusteella asiakkaat haluaisivat eniten lisätietoa nollavikatilanteiden tunnistamisesta sekä vikavirtakytkimien ja jatkojohtojen turvallisesta käytöstä. 

Muita kampanjassa käsiteltäviä aiheita ovat esimerkiksi asiakkaan verkon laitteiden tunnistaminen ja kunto, sähkötilojen siisteys, mökkikauden ja rakentamisen aloituksessa huomioitavat sähköturvallisuusasiat sekä ukkosmyrskyjen aiheuttamat ylijännitteet. 

Lisätietoja kampanjan sisällöistä löytyy Carunan verkkosivuilta caruna.fi/turvallisuus 

Lue lisää