“Carunalla asioita tehdään yhdessä”

Artikkeli
Noora Kärki on työskennellyt Carunalla vuodesta 2015 asti. Hän on edennyt vuosien varrella asiakaspalvelijasta prosessipäälliköksi. Mikä on saanut hänet jäämään yhtiöön?

Noora Kärki aloitti työskentelyn Carunalla kuusi vuotta sitten yhdessä lähes parinkymmenen muun kanssa. Silloin Carunalle perustettiin oma asiakaspalvelu, joka neuvoi asiakkaita sopimus- ja laskuasioissa sekä teknisissä asioissa.  

Työpaikka ei ollutkaan väliaikaisratkaisu  

Kärki palasi vuonna 2015 opiskelijavaihdosta Etelä-Amerikasta ja valmistui samana vuonna kauppatieteiden kandidaatiksi. Carunan tarjoama työpaikka oli vakituinen, mutta uran luominen sähköverkkoalalla ei silloin ollut Kärjen mielessä.  

“Ajattelin, että teen sitä vuoden, kun pidän välivuotta. Nyt siitä on kuusi vuotta.” 

Kärki oppi asiakaspalvelijana paljon. Hän aloitti sopimus- ja laskuasioiden asiakaspalvelussa. Myöhemmin hän opetteli myös teknisen asiakaspalvelun. 

“Ei mulla ollut mitään sähköteknistä koulutusta, mutta kun tarpeeksi koulutetaan, niin pääsee jyvälle”, Kärki sanoo.  

Kärki pääsi tekemään muutakin: hän oli mukana, kun Carunalla perustettiin ensimmäistä sosiaalisen median asiakaspalvelua. 

“Työhön piti hakea. Haluttiin, että on hyvät kommunikointitaidot ja taitoa ottaa huomioon asiakkaiden erilaiset tunnetilat.” 

Työ oli mielenkiintoista, ja siihen sai vaikuttaa. Viestinnän kanssa suunniteltiin esimerkiksi someviestinnän äänensävyä ja sitä, kuinka usein ollaan paikalla. Lisäksi Kärki pääsi mukaan rekrytoimaan ja mainostamaan Carunaa kesätyötapahtumissa ja messuilla.  

Asiakaspalvelijasta palvelupäälliköksi, palvelupäälliköstä prosessipäälliköksi 

Organisaatiomuutoksen yhteydessä loppuvuonna 2017 Kärjestä tuli palvelupäällikkö. Työhön kuului uusia vastuualueita, kuten esihenkilön ja tiimin tukeminen sekä oman vastuualueen kehittäminen.  

“Siihen kuului kaikenlaista hauskaa, kuten projekteja ja tiimin asioiden kehittämistä. Pääsin esimerkiksi kouluttamaan kumppaniamme Espanjaan muutaman kerran”, Kärki sanoo.  

Tänä vuonna Kärjen työnkuvassa tapahtui jälleen muutoksia. Organisaatiomuutoksen yhteydessä hänestä tehtiin yksi neljästä prosessipäälliköstä. Nyt hän johtaa ihmisten sijaan prosessia, joka läpileikkaa koko yhtiön.  

Prosessipäällikön työhön kuuluu prosessin kehittäminen. He katsovat, että asiat pelaavat kokonaisuutena ja yhteistyö sujuu. Vastuu on isompi, mutta asioita pääsee kehittämään ja johtamaan. Johtaminen on Kärjen pääaine myös koulussa. 

“En ole pienten asioiden piipertelijä. Mieluummin katson isoja kokonaisuuksia ja kehitän niitä muiden kanssa. Tässä roolissa saa tarvittaessa tehdä isojakin muutoksia.” 

Mikä on saanut jäämään Carunalle? 

Moni Kärjen kanssa samaan aikaan aloittanut on edelleen töissä Carunalla. Mikä on saanut ihmiset jäämään? 

“Yhteishenki”, Kärki sanoo. 

Carunalla tuloksiin halutaan päästä yhdessä, ja erilaisia ihmisiä arvostetaan. Asioita tehdään harvoin yksin. 

Kärjen mukaan Caruna on hyvä työnantaja. Hän oli yhden kauden työsuojeluvaltuutettuna, mikä antoi perspektiiviä.  

“Siellä tajusin, että meillä on oikeasti asiat aika hyvin moneen muuhun paikkaan verrattuna. Onhan meillä niitä sertifikaatteja, ei ne ihan turhasta ole tulleet.” 

Lisäksi Kärki kehuu Carunan esihenkilöitä.  

“En mä olisi edennyt ilman esihenkilöitä, jotka tukivat urapolulla eteenpäin. Haluan myös itse antaa mahdollisuuksia sellaisille, joissa on potentiaalia”, hän sanoo.  

Lisäksi Kärki on ollut itse aktiivinen ja pyytänyt päästä mukaan.  

“Olen luonnostani höpöttelijä. Olen aina ilmoittanut kiinnostukseni, kun on etsitty tekijöitä.” 

Hän on edelleen hyvä ystävä monen kanssaan samaan aikaan aloittaneen kanssa. Haastattelua seuraavana päivänä on tiedossa Caruna-kollegan piknik-synttärit.  

Prosessipäällikkö Noora Kärki.

Lue lisää