Liikkumistarpeet ja sähköverkon kapasiteetti määrittävät sähköauton latauspisteen hankintaa

Artikkeli 04.03.2021 klo 12:32
Sähköautokuumeeseen kannattaa suhtautua tyynen analyyttisesti. Ensin on hyvä selvittää päivittäiset kilometrimäärät, latausmahdollisuudet sekä kotiverkon kapasiteetti ja kunto.

Aamulla työpaikalle, iltapäivällä kaupan kautta kotiin ja illaksi lapsi harjoituksiin ja takaisin. Monen perheellisen tavanomainen päivä kumipyörien päällä. Jos auton haluaa vaihtaa polttomoottorista sähköön, on päivittäinen liikkumistarve ensimmäinen selvitettävä asia ennen sähköautokaupoille lähtemistä. 

Toinen olennainen asia on arvioida, missä autoaan lataa, minkä jälkeen kannattaa tarkistaa kodin sähköverkon kapasiteetti. Myös latauspistokkeen ja pääkeskuksen kaapelin kunto olisi hyvä olla tiedossa, jotta välttyy yllätyksiltä.

"Nyrkkisääntö on, että tavanomaisesta pistokkeesta saa sähköauton lataukseen kahdeksan ampeerin virran. Määrä on aika vähäinen ja tavallinen pistorasia kestää sen hyvin. Auton voi siis ladata tavallisesta pistokkeesta sähköauton mukana tulevalla matkalaturilla, kunhan varmistaa, että pistorasia on kunnossa", kertoo Carunan innovaatiohankepäällikkö Sebastian Ahlnäs.

Kapasiteetti kohdilleen

Kodin sähköverkon kapasiteetin voi tarkistaa alueen sähkönjakelijalta tai Virtane.fi-verkkosivuilta. Samalta sivulta voi etsiä latauspisteiden palveluntarjoajia. Omakotitaloasuja on oman sähköliittymänsä herra ja asennuttaa juuri sellaisen latauspisteen kuin haluaa. Taloyhtiöissä prosessi etenee tarvemäärittelyn jälkeen taloyhtiön hallitukseen, sähköjärjestelmän kartoitukseen ja palveluntarjoajan kilpailutukseen.

Omakotitalossa asuvien latauskapasiteetin osalta ratkaisevaa on se, mitä muita sähköä vaativia tarpeita ja laitteita kodissa on. Sähköauton latauksen kulutusta voi verrata sähkökiukaan käyttämään sähköön. 

"Sähkösauna vie sähköä noin 10 kilowatin verran, ja samalla tehomäärällä lataa autoa jo melko tehokkaasti. Jos suuri osa kapasiteetista on jo korvamerkattu muille sähkölaitteille, tulee auton latauksen suhteen miettiä kapasiteetin kasvattamista tai tehokkaampaa rytmittämistä", Ahlnäs opastaa.

Kotona, työpaikalla ja lomamatkalla

Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli lähes 10 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja reilu 45 000 lataushybridiä*. Sähkökäyttöisten ajoneuvojen suosion lisääntyminen on nähtävissä julkisia latauspisteitä listaavalla latauskartta.fi-sivulla sekä työpaikkojen parkkipaikoille ilmestyneillä latauspisteillä.

"Sähköautoilun kasvu on todellisuutta, eikä sitä enää voi kutsua pelkäksi trendiksi", Ahlnäs toteaa.

Auton lataus on helpointa tehdä siellä, missä autoa säilyttää pidemmän aikaa. Jos omaan autotalliin haluaa perinteistä pistorasiaa tehokkaamman latauspisteen, on vaihtoehtoja useita.

Alle tunnissa akun täyteen lataava pikalatauspiste on kustannuksiltaan korkein eikä useimman kotitalouden hintaluokassa. Useimmiten niin sanottu pikalatausmahdollisuus on kotona turha, sillä monilla auto seisoo kotona pysäköitynä yön yli, jolloin autoa ehtii ladata useamman tunnin. Lautauspistevalikoimaa riittää kuitenkin niin hinnan kuin ulkonäön puolesta moneen tarpeeseen.

"Jos kodin sähköverkossa kapasiteettia on reilummin, voi sähköauton lataukseen hankkia tavallisen pistokkeen sijaan Type 2 -pistokkeen. Se on Euroopassa standardoitu latauspistoketyyppi, ja myös Suomen lain mukaan kaikilla julkisilla latauspisteillä tulee olla Type 2 -latausmahdollisuus. Pistokkeen yleisyyden vuoksi Type 2:n hankkiminen myös kotiin on siis kätevää", Ahlnäs selventää.

*Traficom Tilastotietokanta: Liikennekäytössä 31.12.2020 olevat henkilöautot alueittain https://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/TraFi/TraFi__Liikennekaytossa_olevat_ajoneuvot/010_kanta_tau_101.px/ 

Sähköauto latauksessa polkupyörän vieressä

Lue lisää