Melkein kaksi vuotta etäasiakaspalvelua takana - mikä fiilis?

Artikkeli
Kysyimme asiakaspalvelumme Tiialta ja Lauralta vuoden 2020 alussa, miltä etätyöskentely tuntuu. Miltä asiakaspalvelu kotikonttorilta tuntuu puolentoista vuoden jälkeen, ja miltä tuntuu palata toimistolle?

Tiia, verkkopalveluasiantuntija  

Nykyään teen töitä sekä toimistolla että etänä, ja hybridimalli sopii minulle. Välillä on kiva nukkua pidempään, mutta toimistolla näkee työkavereita ja saa vaihtelua arkeen.  

Asiakaspalvelu on samanlaista kotikonttorilta ja toimistolta. Tietyllä tavalla etätyöskentely on nopeutunut, kun Teamsista on tullut osa arkityötä. Nykyään tuntuu toisinaan oudolta mennä kysymään asioita kollegalta toimistolla.  

Tiimihenki pysyy edelleen yllä, vaikka joitakin kollegoita en ole nähnyt koko korona-aikana. Viestiä tulee kyllä laitettua aktiivisesti kaikkien tiimiläisten kanssa. Puhumme asiakastapauksista, mutta samalla kyselemme kuulumisia. Odotan tosi paljon sitä, että näen koko tiimin face to face.  

Laura, asiakaskokemuspäällikkö

En olisi ikinä uskonut, että tilanne kestää näin pitkään. Etätyöt ovat onnistuneet hyvin, ja aion jatkossakin tehdä jonkin verran etätöitä. Toisaalta työkavereiden näkeminen ja henkilöstöruokala houkuttelevat. Alepan hyllyillä ei ole enää mitään, mitä en olisi jo syönyt!  

Toimistopäivät tulee valittua sen mukaan, miltä kalenteri näyttää. Jos kalenterissa on pelkästään palavereja, on turha istua neukkareissa toimistolla. Haluan, että toimistolla on aikaa vaihtaa ajatuksia kollegoiden kanssa.  

Etenkin koronavuoden alussa asiakkaat usein sanoivat, että “koita pysyä terveenä” tai muutoin osoittivat empatiaa asiakaspalvelijaa kohtaan, se oli mahtavaa! Sellainen on tosin vähentynyt merkittävästi, kun koronasta on tullut osa normaalia arkea.

Kesätyöntekijöiden ja uusien työntekijöiden perehdytys on vaatinut erityisiä ponnisteluja sekä kouluttajilta että työntekijöiltä. Hienosti siitäkin on selvitty, mistä kiitos kuuluu meidän huipuille tutoreille.

Virtuaalisten aamukahvihetkien lisäksi Teamsin chat on myös tärkeä kanava: siellä puhutaan työasioita, mutta viljellään myös huumoria. Osa tiimistämme istuu Espanjassa, osa Varkaudessa ja osa Etelä-Suomessa etänä. Chat sopii kaikille.  

Aivan taatusti pidämme yhteisen tiimipäivän heti kun voimme!

Aiempi artikkeli on luettavissa täällä: https://www.caruna.fi/ajankohtaista/asiakaspalvelu-kotikonttorilta-miten-se-sujuu 

Carunan verkkopalveluasiantuntija Tia työpisteellään

Lue lisää