Sähköiset maantielautat pienentävät päästöjä Turun saaristossa – Case Varsinais-Suomen ELY-keskus

Artikkeli
Turun saaristotiellä vilkkain lauttapaikka on Nauvosta Paraisiin, mutta myös seuraavalla lauttapaikalla Nauvosta Korppooseen käy etenkin kesäisin kova kuhina. Kesällä 2020 lauttapaikkaa alettiin parantaa tekemällä lauttaranta- ja laituritöitä, joiden valmistuttua käyttöön otetaan vuonna 2023 uudenkarhea sähkölautta.

Viimeisen vuoden aikana niin Nauvon Pärnäisissä kuin Korppoon Retaisten lauttarannoilla on tehnyt paljon töitä.

”Käytännössä lauttarannat on rakennettu kokonaan uusiksi”, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tieinsinööri Tapani Jaakkola.

”Aikaisemmin molemmilla rannoilla oli vain yksi maatuki, johon lautta pystyi kiinnittymään. Töiden valmistuttua molemmissa rannoissa tukia on kaksi, minkä lisäksi käyttöön tulevat liikennettä helpottavat tukitihtaalit."

Nauvo–Korppoon välinen päivittäinen liikenne vaihtelee vuodenajasta riippuen 800 ajoneuvosta jopa 1 100 ajoneuvoon. Raskasta liikennettä on päivittäin keskimäärin 53 ajoneuvon verran. Autoilijoille lauttarantojen parannukset näkyvät parempana kapasiteettina, jonotusaikojen lyhenemisenä ja liikenteen sujuvoitumisena.

”Aiemmin lauttaan on mahtunut kolmisenkymmentä autoa, mutta uuteen lauttaan mahtuu noin 50 ajoneuvoa. Lauttojen vuoroväli pysyy kuitenkin samana, mutta yhteen kyytiin mahtuu enemmän matkustajia", Jaakkola kertoo.

Uusi lautta on ympäristöystävällinen ja pääasiassa sähköllä kulkeva hybridilautta, joka vähentää Nauvo-Korppoon lauttaliikenteen hiilidioksidipäästöjä arviolta noin 70 prosenttia. Lauttaa ladataan aina rantaan tultaessa aluksen tyhjennyksen ja täytön aikana.

”Tämä riittää akkujen varaustason pitämiseen sillä tasolla, että ajo onnistuu pelkästään sähköllä."

Sähkönjakeluyhtiö keskeisessä roolissa sähköisen liikenteen mahdollistamisessa

Matkaa Nauvosta Korppooseen on noin 800 metriä. Uusi sähkölautta kulkee aiemmin käytössä ollutta diesellauttaa nopeammin, ja aikaa matkaan menee 7–8 minuuttia.

Sähkölautan käyttöönotto on vaatinut merkittäviä muutoksia myös sähköverkon osalta, etenkin jotta mahdollistetaan lauttojen akkujen vaatima suuri tehontarve. Sähkö on keskeisessä roolissa Suomen lauttaliikenteessä, jossa tavoitteena on muuttaa liikennettä entistä ympäristöystävällisemmäksi sekä vähäpäästöisemmäksi.

”Toimitimme Varsinais-Suomen ELY-keskukselle kaksi uutta liittymää: molemmille lauttarannoille omat 20 kV keskijänniteliittymät sähkölauttojen latausta varten. On ollut hienoa olla edistämässä ELY-keskuksen hanketta, jolla rakennetaan ympäristöystävällisiä ratkaisuja lauttaliikenteeseen", kommentoi Carunan avainasiakaspäällikkö Matti Heikkinen.

Myös ELY-keskuksella ollaan tyytyväisiä yhteystyöhön Carunan kanssa.

”Yhteistyö on sujunut koko projektin ajan hyvin, ja erityisesti sen jälkeen, kun mukaan tuli oma avainasiakkuushenkilö, jonka kanssa asioiminen on ollut nopeaa ja helppoa", Jaakkola summaa.

Nauvo-Korppoon sähkölautta

Lue lisää