Testasimme, miten sähköauton latauspisteen voi asentaa mahdollisimman vaivattomasti ja edullisesti

Artikkeli
Kuinka paljon arkea helpottaisikaan, jos auton tankkaaminen sujuisi automaattisesti. Sähköauton lataamiseen löytyy paljon vaihtoehtoja ja latauspisteen asentaminen onnistuu pienelläkin vaivalla. Asensimme erilaisia latauspisteitä toimistomme parkkipaikalle sähköautoilevien työntekijöidemme testattavaksi.

Työpaikan latauspiste on todellinen ekoteko ja kilpailuvaltti yrityksille ja kunnille

Sähköautojen määrän lisääminen on osa suurempaa tavoitetta vähentää liikenteen päästöjä ylipäätään. Latauspisteitä suunniteltaessa kannattaakin ottaa huomioon tulevaisuuden tarpeet eli se, minkä verran sähköautoja ja lataushybridejä taloyhtiössä tai työpaikalla on esimerkiksi viiden vuoden päästä. Viimeisen neljän vuoden aikana täyssähköautojen ja hybridien määrä onkin jo moninkertaistunut.

"Haluamme yrityksenä sitoutua ekologisempaan työmatkailuun ja testata erilaisia latausratkaisuja, jotta taloyhtiöiden ja talonrakentajien olisi helpompi valita kustannustehokkain tapa asukkaiden nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin", sanoo Carunan innovaatiohankepäällikkö Markus Talka.

Autoa ladataan Carunan toimiston edustalla.
Sähköhybridiauto latauksessa Carunan toimistolla

Enemmän tehoa sähköauton lataamiseen

Espoon toimiston työntekijämme saivat aluksi vastata kyselyyn, jolla kartoitettiin nykyinen sähköautojen ja hybridisähköautojen määrä, mutta myös se, kuinka moni suunnittelee sähköauton hankkimista. Tämän lisäksi selvitimme, kuinka pitkiä työmatkoja sähköautoilijamme taittavat, jotta voimme ennustaa päivittäisen energiantarpeen ja latausnopeuden.

Carunan Espoon toimiston noin 300 työntekijästä 26 on ilmoittanut omistavansa sähköauton tai sähköhybridin ja 26 harkitsee sähköauton hankkimista seuraavien kolmen vuoden aikana. Näiden lukujen valossa Espoon toimiston ulkoparkin 50 paikkaa varustettiin kolmella eri latauspisteellä:

  • 18 Etrelin laitetta (7 200 km*)
  • 28 Satmaticin laitetta (4 000 km*)
  • 4 E-Chargie laitetta (290 km*)

*8 tunnin aikana saatavat ladatut kilometrit yhteensä.

"Kokeilemme erilaisia ratkaisuja, kuten eChargien asentamista ja älykkään lataustehon ohjaamista latauspisteisiin", Markus Talka toteaa.

Parkkipaikalta löytyy sekä tehokkaampia latureita pidempiä matkoja liikkuville, että hitaammin ja pienempää tehoa tarjoavia latureita lyhyempiin liikkumistarpeisiin. Tällä tavalla voimme tarjota ratkaisuja erilaisiin sähköautoilun tarpeisiin. Riikka ja Petteri eivät vielä ole löytäneet ilmiselvää suosikkia hybridiautojensa lataamiseen, mutta eiköhän se pian löydy!

Etrelin sähköauton lataustolppa Carunan parkkipaikalla.
Etrelin sähköauton lataustolppa.

Riikka Hirvisalo-Oja on tuore sähköhybridin omistaja. Työmatkakilometrejä kertyy päivittäin reilut 100 ja auton hankkimiseen vaikutti vahvasti latauspiste työpaikalla. Siinä Riikan auton akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa. Kotonaan Riikka lataa auton tavallisesta pistokkeesta.

"Arki helpottuu, kun auton tankkaaminen onnistuu automaattisesti. Enää ei tarvitse käydä erikseen bensa-asemalla tai metsästää yleisiä latauspisteitä. Auton akku on aina täynnä!" Riikka toteaa tyytyväisenä.

Latausmahdollisuus kotona ja työpaikalla kannustaa sähköauton hankintaan

Auton lataaminen työpaikalla on tärkeä kannustin sähköauton hankkimista harkitseville, varsinkin jos työmatka on pidempi. Pohjoismaissa autoa ladataan mieluiten kotona ja työpaikalla, jopa 90 % sähköautoilijoista Ruotsissa ja Norjassa lataavat autonsa kotona ja reilu kolmannes työpaikalla.

Petteri päätti hankkia hybridiauton siitä huolimatta, ettei hänen taloyhtiössään ole vielä tehty päätöksiä latauspisteiden asentamisesta. Petterin päätöstä puolsi tieto työpaikan latausmahdollisuudesta. Parinkymmenen kilometrin työmatkan energiantarve vaatii lataamisen noin joka toinen päivä ja Petteri hyödyntääkin tällä hetkellä lähialueen yleisiä latauspisteitä, mutta kotona lataaminen olisi edullisempaa. Yleiset latauspisteet eivät myöskään ole kovin käyttäjäystävällisiä. Riikalla on puhelimessaan yhteensä yhdeksän eri parkkisovellusta.

"Näiden kokoaminen yhden sovelluksen alle helpottaisi sähköautoilijoiden elämää huomattavasti", toteaa kotimaisen Echargien toimitusjohtaja Katja Koponen.

Se vaatisi kuitenkin yhteistyötä ja avoimen lähdekoodin.

Mitä sähköauton lataaminen vaatii?

  • Ladattavan hybridin tai täyssähköauton voi ladata tavallisen pistokkeen kautta, kunhan latausvirtamäärä on enintään kahdeksan ampeeria.
  • Jos liikkumistarve on suuri ja lataamiseen käytettävä aika on lyhyt, kannattaa selvittää talon sähköjärjestelmän kapasiteetti ja mitoitus, jotta tehokkaamman latauspisteen hankinta on mahdollista ja sen käyttö on turvallista, eikä sähköjärjestelmä ylikuormitu. Tehokkaan latauspisteen asentaminen saattaa vaatia uuden sähköliittymän.
  • Julkinen latausverkosto suomessa kasvaa ja laajentuu huimaa tahtia. Latauspisteiden tyypit sekä sijainnit selviää helposti: latauskartta.fi

Täältä voit lukea lisää latausvaihtoehdoista.

Helppo tie sähköautojen lataamiseen

Virtane opastaa ja löytää sinulle sopivimmat sähköauton latausratkaisut sekä luotettavat palveluntarjoajat. 

Kilpailuta kotiisi ikikoma latauslaite: Virtane.fi

Lue lisää