Tiia Selonen on seurannut aurinkoenergian lisääntymistä läheltä

Artikkeli
Aurinkopaneelit ovat lisääntyneet sekä yritysten että yksityishenkilöiden katoilla. Uusiutuva energia, vihreä siirtymä ja energiamurros ovat nykyään usein otsikoissa. Carunan asiakkuuspäällikkö Tiia Selonen on seurannut energiamurrosta näköalapaikalta.

Carunan asiakkuuspäällikkö Tiia Selonen on seurannut energiamurrosta lähietäisyydeltä jo vuosia. Kun hänestä tuli carunalainen, aurinkopaneelit alkoivat vasta yleistyä pientalojen katoilla.  Nyt aurinkovoimaloiden määrä Carunan verkkoalueella on lähes 12 000, mikä on kolme kertaa enemmän kuin vielä viisi vuotta sitten.  

“Kun opiskelin sähkövoimatekniikkaa yliopistolla 2000-luvun alussa, meillä oli aurinkosähkö ja tuulivoima -kurssi. Silloin aurinkosähkö oli tutkimustoimintaa ja pienimuotoista harrastelua. Kahdessakymmenessä vuodessa on tapahtunut valtava muutos”, Selonen sanoo.  

Nyt sekä Selonen että koko toimiala on energiamurroksen keskiössä. 

“Energiamurros ei ole enää tulevaisuutta, vaan me ollaan nyt asian ytimessä. Me aidosti todistamme muutosta lähes päivittäin.” 

“Aluksi uutta asiaa tuli ovista ja ikkunoista” 

Selonen aloitti Carunalla pientuotannon palvelupäällikkönä vuonna 2016. Suomen suurin sähkönjakelija kiinnosti, sillä Selonen halusi uutta haastetta. Hän halusi kuitenkin pysyä sähköverkkoliiketoiminnassa sen yhteiskunnallisen merkittävyyden takia. 

Vuonna 2016 Suomessa oli jo alkava aurinkopaneelibuumi, ja sähkön tuotanto kiinnosti henkilöasiakkaita.  

“Se oli mielenkiintoista aikaa, kun pääsi juttelemaan asiakkaiden ja toimittajien kanssa aurinkopaneelien hankinnasta. Yhteydenottoja ja asennusilmoituksia tuli ovista ja ikkunoista. Siinä samalla pääsi itsekin kehittämään prosesseja ja asiakaspalvelua.” 

Muutamassa vuodessa aurinkopaneeleista on tullut arkipäivää. Samalla Selonen on edennyt palvelupäälliköstä kehityshankepäälliköksi ja lopulta nykyiseen työhönsä asiakkuuspäälliköksi asiakaskokemus ja verkkopalvelut –toimintoon. Tällä hetkellä alaisia on parisenkymmentä. 

“Olen saanut toimia sekä esihenkilöroolissa että asiantuntijatehtävissä. Niissä on saanut katsoa asioita eri näkökulmista.” 

Carunalaisten muutosmyönteisyys on yllättänyt positiivisesti. 

“Carunalla saa tehdä töitä sellaisten ihmisten kanssa, jotka suhtautuvat työhönsä intohimoisesti. Carunalaiset haluavat ymmärtää asioita pintaa syvemmältä ja saada aikaan muutosta. Mä olen itse sellainen, että haluan mennä eteenpäin ja saada vaikuttavia asioita aikaan”, Selonen sanoo.  

“Carunalla asioita tehdään ketterästi ja yhdessä” 

Selonen kehuu sitä, että Carunalla on annettu mahdollisuuksia luoda urapolkua talon sisällä. Lisäksi hän antaa pisteitä työympäristölle ja työkavereille. Kaikki eivät suinkaan ole insinöörejä, ja moni tulee toimialan ulkopuolelta. 

“Carunalle on rekrytoitu monen alan asiantuntijoita, ja olen saanut työssäni tehdä yhteistyötä monenlaisten ihmisten kanssa – on palvelumuotoilijaa, ratkaisuarkkitehtia ja kehittäjiä. Olen oppinut valtavasti esimerkiksi digipalveluiden kehityksestä”, Selonen sanoo. 

Selonen sanoo olevansa kunnianhimoinen. 

“Kun tavoitteet ovat liian korkealla, työkaverit sanovat, että taas soitetaan Tiian pasuunaa. Tärkeintä on tietenkin se, että muodostetaan yhdessä hyvässä vireessä soiva orkesteri, jossa jokaisella on oma instrumentti”, Selonen sanoo.  

Tällä hetkellä Selosen työ kulkee lähellä asiakasrajapintaa. Työn kiinnostavuutta lisää esimerkiksi keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä Datahub, joka otetaan Suomessa käyttöön keväällä. Datahub on iso uudistus koko toimialalla.  

Datahubissa pääsee jälleen oppimaan uutta. 

“Haluaisin, että työelämä tarjoaa myös tulevaisuudessa mahdollisuutta kouluttautua ja kehittyä”, Selonen sanoo.  

Carunan asiakkuuspäällikkö Tiia Selonen

Lue lisää