Hoida sähköasiasi helposti Caruna Plussassa
Caruna Plussassa voit seurata sähkönkulutusta, tarkastella sopimustietoja, maksaa laskuja tai siirtää tarvittaessa laskun maksupäivää juuri silloin, kun sinulle sopii.
Kirjautuminen onnistuu helposti pankkitunnuksilla tai rekisteröitymisen jälkeen Caruna+ tunnuksilla. Voit käyttää palvelua selaimessa millä tahansa laitteella kirjautumalla nettisivumme oikean yläkulman kirjautumispainikkeesta.
Seuraa sähkönkulutustasi
Voit tutustua energian kulutukseesi sähkönseurannan avulla. Se näyttää sähkönkulutuksen jopa tunnin tarkkuudella, minkä lisäksi voit myös tarkistaa sinulle edullisimman sähkönjakelutuotteen. Palvelun avulla voit tutkia myös lämpötilan vaikutusta energian kulutukseesi.
Tilaa viestit sähkökatkoista
Caruna Plussassa voit aktivoida itsellesi Sähkövahdin, jonka kautta ilmoitamme tulevista suunnitelluista sähkönjakelun keskeytyksistä ja vikatilanteista tekstiviestillä tai sähköpostilla.
Rekisteröidy helposti verkkopankkitunnuksilla
Uutta käyttäjätiliä varten tarvitset toimivan sähköpostiosoitteen. Rekisteröitymisen jälkeen voit kirjautua palveluun käyttäjätunnuksellasi. Käyttäjätunnuksesi koostuu sähköpostiosoitteesta ja valitsemastasi salasanasta. Huomioithan, että voit käyttää samaa sähköpostiosoitetta rekisteröityessäsi esimerkiksi henkilö- sekä yritysasiakkaana palveluumme. Tilit tulee kuitenkin rekisteröidä erikseen.
Henkilöasiakas
Voit rekisteröidä uuden käyttäjätunnuksen tai kirjautua palveluun ilman erillistä rekisteröitymistä verkkopankkitunnuksilla. Verkkopankkitunnuksilla varmistamme henkilöllisyytesi ja palvelun turvallisen käytön. Tunnistautuminen tehdään vain kerran.
Yritysasiakas
Tarvitset rekisteröitymistä varten yrityksesi y-tunnuksen, käytössä olevan sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron. Rekisteröitymisen aikana sinua pyydetään tunnistautumaan, ja tämä tulee tehdä henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.
Huomioithan, että yrityksen rekisteröitymisen yhteydessä teemme tarkistuksen Patentti- ja Rekisterihallituksen (PRH) rajapinnasta. Mikäli sinulla on nimenkirjoitusoikeus yhden tai useamman yrityksen osalta, niin yhdistämme nämä yritykset automaattisesti käyttäjätilillesi rekisteröitymisen yhteydessä. Jos sinulla ei ole nimenkirjoitusoikeutta, tulee sinun pyytää lupa edustaa yritystä nimenkirjoitusoikeudelliselta henkilöltä.
Isännöitsijä ja palveluntarjoaja
Tarvitset rekisteröitymistä varten yrityksesi y-tunnuksen, käytössä olevan sähköpostiosoitteen sekä puhelinnumeron. Rekisteröitymisen aikana sinua pyydetään tunnistautumaan, ja tämä tulee tehdä henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.
Huomioithan, että isännöitsijän ja palveluntarjoajan rekisteröitymisen yhteydessä teemme tarkistuksen Patentti- ja Rekisterihallituksen (PRH) rajapinnasta. Mikäli sinulla on hallinnointioikeus yhden tai useamman yrityksen osalta, niin yhdistämme nämä yritykset automaattisesti käyttäjätilillesi rekisteröitymisen yhteydessä. Jos sinulla ei ole hallinnointioikeutta, tulee sinun varmistaa, että PRH-rekisteriin muutetaan tieto, joka päivittyy myös palveluun sisäänkirjautumisen yhteydessä.
Kuntien edustajat
Luomme kunnalle Caruna Plus -käyttäjätunnukset, kun ilmoitat tarpeesta asiakaspalveluun. Käyttäjätunnusten luontia varten tarvitsemme kunnan nimen, pääkäyttäjän nimen, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron.
Kun olemme luoneet käyttäjätilin, pääkäyttäjä saa sähköpostiinsa kertakäyttösalasanan. Sähköpostiosoitteen ja kertakäyttösalasanan avulla käyttäjä voi kirjautua sisään Caruna Plussaan.
Kunnalla voi olla yksi tai useampi Caruna Plus -pääkäyttäjä, joka pystyy tilaamaan ja lopettamaan kunnan muiden käyttäjien Caruna Plus -tunnuksia.
Yleisiä ohjeita Caruna Plussan käyttöön
Unohditko salasanasi?
Jos unohdit salasanasi, paina ”unohditko salasanasi?”- painiketta. Tunnistaudu sivustolle omilla verkkopankkitunnuksillasi ja valitse tili/tilit, joiden salasanaa haluat vaihtaa. Syötä sitten uusi haluamasi salasana ja tallenna muutokset. Tämän jälkeen voit kirjautua sisään palveluun.
Käyttö taloyhtiön tai toisen henkilön puolesta
Jos sinulla on lupa asioida Carunan sähköisissä palveluissa jonkun toisen henkilön tai esimerkiksi edustamasi taloyhtiön puolesta, rekisteröidy Caruna Plussaan. Rekisteröitymispolun yhteydessä voit pyytää oikeutta edustaa toista henkilöä tai yritystä, mikäli sinulla ei itselläsi ole suoraan lupaa tarkastella tietoja. Huomioithan, että sinulla pitää olla henkilöasiakkaan käyttäjätili, jos haluat edustaa henkilöasiakasta tai organisaation käyttäjätili, mikäli haluat edustaa organisaatiota. Edustuksia ei voi olla ristissä palvelussamme.
Edustusoikeuden antaminen toiselle käyttäjälle
Jos haluat antaa toiselle henkilölle luvan tarkastella tietojasi sekä muokata laskutustietojasi, käy päivittämässä edustajasi käyttäjätunnus käyttäjätilisi tietoihin.
Jotta edustajuuden lisäys toimii, tulee molemmilla asiakkuuksilla olla oma tili Caruna Plussassa. Lisäksi sinun tulee huomioida, ettet voi edustaa yritystä henkilöasiakkaan tilillä tai henkilöasiakasta yritysasiakkaan tilillä. Henkilö- ja yritysasiakkaan ympäristöt ovat erotettuna toisistaan.
Toimi seuraavasti:
- Kirjaudu Caruna Plussaan nettisivumme oikean yläkulman kirjautumispainikkeesta
- Valitse vasemmasta laidasta "Omat tiedot" -sivu ja paina omien tietojesi alta "Hallinnoi edustusoikeuksia" -painiketta
- Lisää sinua edustavan henkilön käyttäjätunnus ja tallenna lisäys
- Pyydä sinua edustavaa henkilöä hyväksymään edustajuus, jotta edustus aktivoituu
Valtuuttaminen ja valtakirjat
Voit valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi, mikäli sinun ei ole itse mahdollista hoitaa asioita. Henkilö- tai yritysasiakkaan puolesta asioinnin mahdollistamiseksi edellytämme kirjallista allekirjoitettua valtuutusta valtakirjan muodossa. Lisätietoa valtuuttamisesta ja valtakirjoista löydät alla olevasta linkistä.
Miten seuraan oman talouteni tietoja, jos sopimus on esimerkiksi puolisoni nimissä?
Caruna Plussassa on mahdollista tarkastella sekä omia että muiden tietoja. Muiden asiakastietojen tarkastelu edellyttää edustajuutta, jonka voi lisätä itselleen kirjautumisen jälkeen "Valtakirjat ja edustusoikeudet" -kohdassa tai rekisteröitymisprosessin aikana. Edustajuuden voi myös poistaa samasta kohdasta kuin mistä lisäys tehdään jo rekisteröityneellä asiakkaalla. Jos pyydät lupaa seurata toisen henkilön tietoja, tulee edustettavan asiakkaan hyväksyä muutos omassa Caruna Plussassaan.
Miksi en saa muutettua laskuni maksupäivää?
Seuraavissa tilanteissa maksupäivän siirto ei valitettavasti onnistu:
- Sinulla on vanhempi lasku maksamatta
- Uusimman laskusi eräpäivä on jo mennyt
- Laskun summa on enemmän kuin 500 euroa
- Laskujesi maksu hoituu suoramaksulla
Muutoin maksupäivän siirto onnistuu Caruna Plussassa mainiosti.