Laskut ja laskujen maksaminen
Valitse aihe, niin saat ohjeet tarvitsemistasi tiedoista ja löydät oikean yhteydenottokanavan.
Pyydä laskulle lisää maksuaikaa
Voit lisätä laskullesi maksuaikaa kätevästi Caruna Plusssassa, jos laskun alkuperäisestä eräpäivästä on kulunut korkeintaan 14 vuorokautta.
Ole yhteydessä asiakaspalveluumme chatin kautta, jos
- Laskusi eräpäivästä on kulunut 14 vuorokautta
- Haluat tehdä maksusopimuksen
- Tarvitset enemmän kuin 30 päivää maksuaikaa tai
- Haluat jakaa laskun maksun useampaan erään
Maksuajalta perimme korkolain mukaisen viivästyskoron. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.
Pyydä laskulle lisää maksuaikaa
Maksa avoimia laskuja
Voit tarkistaa ja maksaa avoimen laskusi kätevästi Caruna Plussassa. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.
Maksa avoimia laskuja
Ota e-lasku käyttöön
E-laskun käyttöönoton vaiheet
E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi.
- Kirjaudu Caruna Plussaan syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, jos olet jo rekisteröitynyt palveluun, tai vaihtoehtoisesti voit kirjautua sisään pankkitunnuksillasi (Muut tunnistautumistavat).
- Valitse kohdassa Sopimukset ja laskutustiedot oikea sopimus ja muuta laskun toimitustavaksi e-lasku.
- Hyväksy Carunan lähettämä e-laskuehdotus verkkopankissasi. Saat tämän muutaman päivän kuluessa.
Voit tehdä e-laskusopimuksen myös kätevästi verkkopankissasi:
- Mene verkkopankkiisi ja valitse laskun lähettäjistä Caruna Oy
- Anna laskutuksen yksilöintitiedoksi viimeisimmän laskusi viitenumero
Muut laskujen toimitustavat
- OmaPosti
- Sähköpostilasku
- Suoramaksu
- Lasku postitse
Ota e-lasku käyttöön
Vaihda laskutusväliä
Lähetämme laskut vähintään neljä kertaa vuodessa. Caruna Plussasta voit valita, haluatko laskun neljä, kuusi vai 12 kertaa vuodessa. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.
Vaihda laskutusväliä
Päivitä yhteystietosi
Voit pitää yhteystietosi ajan tasalla Caruna Plussan Omat tiedot -välilehdellä. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.
Päivitä yhteystietosi
Maksumuistutukset ja laskujen perintä
Yhteistyökumppanimme Ropo Capital ja Intrum hoitavat perintää maksumuistutuksesta alkaen. Jos erääntynyt laskusi on maksamatta, niin saat ensin maksumuistutuksen. Jos muistutuslasku jää maksamatta, se siirtyy perintään.
Tarkistathan maksumuistutukselta tai maksuvaatimukselta kumpaan yhtiöön voit olla yhteydessä mahdollisissa kysymyksissä.
Kysy perintään siirtyneestä laskusta Ropo Capitalilta
Kysy perintään siirtyneestä laskusta Intrumilta
Miksi saan laskun Carunalta ja mistä sähkölaskuni muodostuu?
Sähkölasku muodostuu kolmesta osasta:
1. Sähkönjakelu. Jakelumaksuilla sähkönjakeluyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön jakelemisesta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä.
2. Sähköenergia (myynti). Voit ostaa sähköenergiasi miltä tahansa sähkönmyyjältä. Voit halutessasi kilpailuttaa sähköenergian ja valita sinulle sopivimman sähkönmyyjän.
3. Verot muodostuvat sähköverosta ja arvonlisäverosta. Arvonlisäveroa maksetaan sekä sähköenergiasta että sähkön jakelusta. Paikallinen sähkönjakeluyhtiö laskuttaa verot aina sähkön jakeluhinnan yhteydessä.