Laskut ja laskujen maksaminen

Valitse aihe, niin saat ohjeet tarvitsemistasi tiedoista ja löydät oikean yhteydenottokanavan. Löydät maksetut ja maksamattomat laskusi Caruna Plussasta.

Pyydä laskulle lisää maksuaikaa

Voit lisätä laskullesi maksuaikaa kätevästi Caruna Plusssassa, jos laskun alkuperäisestä eräpäivästä on kulunut korkeintaan 14 vuorokautta.

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme chatin kautta, jos

  • Laskusi eräpäivästä on kulunut 14 vuorokautta
  • Haluat tehdä maksusopimuksen 
  • Tarvitset enemmän kuin 30 päivää maksuaikaa tai
  • Haluat jakaa laskun maksun useampaan erään 

Maksuajalta perimme korkolain mukaisen viivästyskoron. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.

Pyydä laskulle lisää maksuaikaa

Caruna Plussassa

Voit hoitaa asian kätevimmin sähköisessä itsepalvelukanavassamme. Kirjaudu Caruna+ tunnuksilla tai pankkitunnuksillasi.

Chatissä

Chat on nopein tapa saada henkilökohtaista palvelua. Asiakaspalvelijamme vastaavat chatissä arkisin klo 9–15.

Maksa avoimia laskuja

Voit tarkistaa ja maksaa avoimen laskusi kätevästi Caruna Plussassa. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.

Maksa avoimia laskuja

Caruna Plussassa

Voit hoitaa asian kätevimmin sähköisessä itsepalvelukanavassamme. Kirjaudu Caruna+ tunnuksilla tai pankkitunnuksillasi.

Kysy apua chatissä

Chat on nopein tapa saada henkilökohtaista palvelua. Asiakaspalvelijamme vastaavat chatissä arkisin klo 9–15.

Muuta laskun toimitustapaa

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat omaan verkkopankkiisi.

E-laskun käyttöönoton vaiheet

  1. Kirjaudu Caruna Plussaan syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, jos olet jo rekisteröitynyt palveluun, tai vaihtoehtoisesti voit kirjautua sisään pankkitunnuksillasi (Muut tunnistautumistavat).
  2. Valitse Sopimukset ja laskutustiedot -kohdassa oikea sopimus ja muuta laskun toimitustavaksi e-lasku.
  3. Hyväksy Carunan lähettämä e-laskuehdotus verkkopankissasi. Saat tämän muutaman päivän kuluessa.

Voit tehdä e-laskusopimuksen myös verkkopankissasi:

  1. Mene verkkopankkiin ja valitse laskun lähettäjistä Caruna Oy
  2. Anna laskutuksen yksilöintitiedoksi viimeisimmän laskusi viitenumero 

Muut laskujen toimitustavat 

Ota e-lasku käyttöön

Caruna Plussassa

Voit hoitaa asian kätevimmin sähköisessä itsepalvelukanavassamme. Kirjaudu Caruna+ tunnuksilla tai pankkitunnuksillasi.

Chatissä

Chat on nopein tapa saada henkilökohtaista palvelua. Asiakaspalvelijamme vastaavat chatissä arkisin klo 9–15.

Vaihda laskutusväliä

Lähetämme laskut vähintään neljä kertaa vuodessa. Caruna Plussasta voit valita, haluatko laskun neljä, kuusi vai 12 kertaa vuodessa. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.

Vaihda laskutusväliä

Caruna Plussassa

Voit hoitaa asian kätevimmin sähköisessä itsepalvelukanavassamme. Kirjaudu Caruna+ tunnuksilla tai pankkitunnuksillasi.

Chatissä

Chat on nopein tapa saada henkilökohtaista palvelua. Asiakaspalvelijamme vastaavat chatissä arkisin klo 9–15.

Päivitä yhteystietosi

Voit pitää yhteystietosi ajan tasalla Caruna Plussan Omat tiedot -välilehdellä. Ongelmatilanteissa saat yhteyden asiakaspalveluumme helpoiten chatin kautta.

Päivitä yhteystietosi

Caruna Plussassa

Voit hoitaa asian kätevimmin sähköisessä itsepalvelukanavassamme. Kirjaudu Caruna+ tunnuksilla tai pankkitunnuksillasi.

Chatissä

Chat on nopein tapa saada henkilökohtaista palvelua. Asiakaspalvelijamme vastaavat chatissä arkisin klo 9–15.

Maksumuistutukset ja laskujen perintä

Yhteistyökumppanimme Ropo hoitaa perintää maksumuistutuksesta alkaen. Jos erääntynyt laskusi on maksamatta, niin saat ensin maksumuistutuksen. Jos muistutuslasku jää maksamatta, se siirtyy perintään.

Jos sinulla on kysyttävää maksumuistutuksesta, perinnästä tai katkaisuvaroituksesta, sinua autetaan Ropolla.

Kysy perintään siirtyneestä laskusta Ropolta

MyRopo-palvelu 24 h

Kirjautumistiedot löydät Ropon maksumuistutus- tai perintäkirjeestä.

Puhelimitse tai sähköpostilla

Puh. 09 231 50437
Henkilöasiakkaat ma-pe klo 8-18
Yritysasiakkaat ma-pe klo 8-17

Ropon asiakaspalvelun sähköpostiosoite: caruna(a)ropo.com

Miksi saan laskun Carunalta ja mistä sähkölaskuni muodostuu?

Sähkölasku muodostuu kolmesta osasta: 

1. Sähkönjakelu. Jakelumaksuilla sähkönjakeluyhtiö, kuten Caruna, huolehtii sähkön jakelemisesta kuluttajalle, sähköverkon rakentamisesta, kunnossapidosta, sähkön mittauksesta, asiakaspalvelusta sekä ympärivuorokautisesta vikapäivystyksestä. 

2. Sähköenergia (myynti). Voit ostaa sähköenergiasi miltä tahansa sähkönmyyjältä. Voit halutessasi kilpailuttaa sähköenergian ja valita sinulle sopivimman sähkönmyyjän. 

3. Verot muodostuvat sähköverosta ja arvonlisäverosta. Arvonlisäveroa maksetaan sekä sähköenergiasta että sähkön jakelusta. Paikallinen sähkönjakeluyhtiö laskuttaa verot aina sähkön jakeluhinnan yhteydessä. 

Lue lisää sähkönlaskun muodostumisesta

Laskutusraja

Jos laskun loppusumma on alle kuusi (6) euroa, siirtyy summa automaattisesti seuraavalle laskulle maksettavaksi. Jos kyseessä on sopimuksen loppulasku, emme veloita tai automaattisesti hyvitä alle kuuden euron laskuja.