Elavbrott - Gör så här

Om elen bryts, försöker elnätets automatik återställa elen till kunderna. Om elen inte återställs automatiskt, börjar vi undersöka vad som orsakat strömavbrottet. Innan du gör en felanmälan, vänta 5-10 minuter och kontrollera sedan situationen på störningskartan.

På störningskartan ser du hur omfattande avbrottet är och den beräknade reparationstiden. Kartan uppdateras varannan minut. Vår kundtjänst använder informationen som visas på kartan och kan tyvärr inte ge en mer detaljerad bedömning eller påskynda återställningen av elen.

1

Kontrollera först säkringarna och elapparaterna

Ibland beror elavbrottet på en felaktig elapparat i din bostad eller fastighet. I sådana fall ansvarar fastighetsägaren för reparationen och kostnaderna. Om ditt hushåll är helt eller delvis utan ström, kontrollera alltid först huvud- och gruppsäkringarna samt eventuella jordfelsbrytare. Kontrollera också om din granne har ström. 

Byt ut en trasig säkring vid behov. 

  • Innan du byter säkring, stäng av strömmen med huvudbrytaren, säkringsbytet görs alltid strömlöst
  • Utan elutbildning kan du bara byta proppsäkringar (max. 63A) och vrida om automatsäkringen om du vet vad du gör
  • Om du är osäker på vad du ska göra, kontakta din egna elektriker
  • Handtagssäkringar eller säkringar större än 63A kontrolleras och byts alltid av en professionell.

Om du bor i ett höghus eller ett radhus, kan du vid elavbrott kontakta fastighetens servicebolag eller disponent som har tillgång till fastighetens tekniska utrymmen. Servicebolaget eller disponenten kan kontrollera elcentralen och säkringarna.

2

Se elavbrott i ditt område på avbrottskartan

På störningskartan ser du plötsliga fel och planerade underhållsavbrott i mellanspänningsnätet.

När avbrottet inte syns på kartan och säkringarna är i ordning, kan orsaken till avbrottet vara i lågspänningsnätet. Gör då en felanmälan i störningskartans chat eller på numret 0800 195 011.

Öppna störningskartan
3

Anmäl elavbrott vid behov

Om det inte syns något elavbrott för ditt område på störningskartan och du inte heller har fått något meddelande från oss om avbrottet, gör då en felanmälan via chatten, som du hittar nere i högra hörnet på den här sidan samt på störningskartan. Chatten är det snabbaste sättet att få kontakt med oss vid störningar. Gör också en anmälan om du har gjort en iakttagelse i terrängen som kan förklara felet (t.ex. ett träd som fallit över elledningen).

Vi tar emot anmälningar dygnet runt också på numret 0800 195 011.

Fler instruktioner för elavbrott

Så här agerar du under ett elavbrott
  • Använd trapporna, inte hissen
  • Stäng av elektriska apparater som du inte vill att ska slå på efter elavbrottet. Detta gäller exempelvis spisen, ugnen och bastun
  • Undvik att öppna kylskåps- och frysdörren. Om det är kallt ute kan du ta ut frysvarorna
  • Stäng dörrar och fönster för att hålla värmen inne
  • Ta ett djupt andetag – vi åtgärdar felen så snart som möjligt
  • Om det har fallit ner elledningar på marken, håll dig minst 20 meter ifrån dem. Gå långt runt träd och grenar som rör vid elledningen

Träd på elledningen?

Anmäl träd som fallit på linjen i chatten

Du kan anmäla träd på elledningen via chatten dygnet runt.

Vad händer om elavbrottet är omfattande?

Reparationen av ett omfattande elavbrott kan ta lång tid. Vi uppdaterar reparationsprognoserna på störningskartan. Om det finns äldre personer eller små barn i ditt hushåll rekommenderar vi att ni väntar på att elen återkommer hos släktingar eller bekanta. Ibland kan elavbrottet bero på ett fel i ett annat elnätsbolags nät eller i stamnätet, och då kan vi tyvärr inte påverka situationen.

Om du har utrustning i hushållet som är kritisk för elförsörjningen lönar det sig att förbereda sig på elavbrott med en reservkälla, till exempel ett batteri. Vi rekommenderar också att du har en plan för hur du agerar om elavbrottet blir långvarigt. Då kan det vara bäst att ta sig till en plats där el finns tillgänglig.

Öppna avbrottskartan
Beställ meddelanden om elavbrott

Ta i bruk gratis elavbrottsmeddelanden och få förhandsinformation om planerade arbetsavbrott och så snabbt som möjligt om oväntade elavbrott i mellanspänningsnätet*. Om du vill kan du få meddelanden till flera telefonnummer eller e-postadresser.

Du kan ta i bruk Caruna Sähkövahti om du har ett giltigt elnätsavtal med Caruna och ett hem, sommarstuga eller någon annan fastighet inom vårt nätområde. Caruna Sähkövahti är tillgängligt för dig direkt när du har beställt den eller blivit ansluten som användare i samband med en flytt.

Håll dina kontaktuppgifter och andra inställningar för Caruna Sähkövahti alltid uppdaterade så att våra meddelanden når fram. Du kan göra uppdateringar eller avsluta prenumerationen i Caruna+.

Om du inte har Caruna Sähkövahti i bruk skickar vi ett meddelande om planerade arbetsavbrott till din postadress. Traditionella meddelanden upphör när du har beställt den elektroniska meddelandetjänsten.

Öppna Sähkövahti

*) Mellanspänningsnätet går mellan elstationer och distributionstransformatorer. Mellanspänningsluftledningar på 20 kilovolt används ofta utanför tätorter för att överföra el från elstationer till transformatorer. Lågspänningsledningen är den som för elen från transformatorn hem till bostaden och vidare till vägguttaget.

Identifiera ett nollfel - det kan vara livsfarligt

I skadade elnät kan det förekomma så kallade nollfel, vilket kan vara livsfarligt. Därför bör nollfel tas på allvar.

Läs mer
Ersättningar för elavbrott och skador

Standardersättning för elavbrott över 12 timmar

Vi betalar automatiskt ut ersättning för elavbrott som varar över 12 timmar på din faktura. Om standardersättningen inte syns på de två följande fakturorna efter elavbrottet eller om den ersättning du fått inte motsvarar din uppfattning om elavbrottets längd kan du göra en begäran om granskning av standardersättningen.

Läs mer

Skadeersättningar för fel i elens leveranssätt eller kvalitet

Du kan ansöka om skadeersättning för trasiga apparater eller förstörda livsmedel. För att få ersättning krävs att det har skett ett fel i eldistributionen som gäller elens kvalitet eller leveranssätt.

Läs mer