Elavbrott - Gör så här

Om elen bryts, försöker elnätets automatik återställa elen till kunderna. Om elen inte återställs automatiskt, börjar vi undersöka vad som orsakat strömavbrottet. Innan du gör en felanmälan, vänta 5-10 minuter och kontrollera sedan situationen på störningskartan. Gör en felanmälan till oss vid behov.

1

Kontrollera först säkringarna och elapparaterna

Ibland beror elavbrottet på en felaktig elapparat i din bostad eller fastighet. I sådana fall ansvarar fastighetsägaren för reparationen och kostnaderna. Om ditt hushåll är helt eller delvis utan ström, kontrollera alltid först huvud- och gruppsäkringarna samt eventuella jordfelsbrytare. Kontrollera också om din granne har ström. Byt ut en trasig säkring vid behov. 

  • Innan du byter säkring, stäng av strömmen med huvudbrytaren, säkringsbytet görs alltid strömlöst.
  • Utan elutbildning kan du bara byta proppsäkringar (max. 63A) och vrida om automatsäkringen om du vet vad du gör.
  • Om du är osäker på vad du ska göra, kontakta din egen elektriker.
  • Handtagssäkringar eller säkringar större än 63A kontrolleras och byts alltid av en elproffs. 

Om du bor i ett flerfamiljshus eller radhus, kan du vid elavbrott kontakta fastighetens underhållsföretag eller fastighetsförvaltare som har tillgång till fastighetens tekniska utrymmen. Underhållsföretaget eller fastighetsförvaltaren kan kontrollera elcentralen med säkringarna.

2

Se elavbrott i ditt område på avbrottskartan

På avbrottskartan ser du plötsliga fel och planerade underhållsavbrott i mellanspänningsnätet. Fel i lågspänningsnätet syns inte på kartan. 

När avbrottet inte syns på kartan och säkringarna är i ordning, kan orsaken till avbrottet vara i lågspänningsdistributionsnätet. Oftast kommer information om dessa fel från kunderna.

Öppna avbrottskartan
3

Anmäl elavbrott i chatten vid behov

Om ditt område inte syns på avbrottskartan och du inte har fått något meddelande från oss om elavbrottet, gör då en felanmälan i felservicechatten som du hittar i det nedre högra hörnet på denna sida och på avbrottskartan. Chatten är det snabbaste sättet att få kontakt med oss vid störningar. 

Vi tar emot anmälningar dygnet runt även på nummer 0800 195 011.

Fler instruktioner för elavbrott

Så här agerar du under ett elavbrott
  • Använd trapporna, inte hissen.
  • Stäng av elektriska apparater som du inte vill ska slå på efter elavbrottet. Dessa kan vara till exempel spisen, ugnen och bastun.
  • Undvik att öppna kylskåps- och frysdörren. Om det är kallt ute kan du ta ut frysvarorna.
  • Stäng dörrar och fönster för att hålla värmen inne.
  • Ta ett djupt andetag – vi åtgärdar felen så snart som möjligt.
  • Om det har fallit ner elledningar på marken, håll dig minst 20 meter bort från dem. Gå långt runt träd och grenar som rör vid elledningen.

Träd på elledningen?

Anmäl träd på linjen i chatten

Du kan anmäla träd på elledningen via chatten dygnet runt.

Vad händer om elavbrottet är omfattande?

Åtgärdandet av ett omfattande elavbrott kan ta lång tid. Vi uppdaterar reparationsprognoserna på störningskartan. Om det finns äldre eller små barn i ditt hushåll rekommenderar vi att du väntar på att elen återkommer hos släktingar eller vänner.

Öppna avbrottskartan
Beställ meddelanden om elavbrott

Ta i bruk gratis elavbrottsmeddelanden och få förhandsinformation om planerade arbetsavbrott och så snabbt som möjligt om oväntade elavbrott i mellanspänningsnätet*. Om du vill kan du få meddelanden till flera telefonnummer eller e-postadresser.

Du kan ta i bruk Caruna Sähkövahti om du har ett giltigt elnätsavtal med Caruna och ett hem, sommarstuga eller någon annan fastighet inom vårt nätområde. Caruna Sähkövahti är tillgänglig för dig direkt när du har beställt den eller blivit ansluten som användare i samband med en flytt.

Håll dina kontaktuppgifter och andra inställningar för Caruna Sähkövahti alltid uppdaterade så att våra meddelanden når fram. Du kan göra uppdateringar eller avsluta prenumerationen i Caruna+.

Om du inte har Caruna Sähkövahti i bruk skickar vi ett meddelande om planerade arbetsavbrott till din postadress. Traditionella meddelanden upphör när du har beställt den elektroniska meddelandetjänsten.

Öppna Sähkövahti

*) Mellanspänningsnätet går mellan elstationer och distributionsstationer. Mellanspänningsledningar på 20 kilovolt används ofta utanför tätorter för att överföra el från elstationer till konsumenttransformatorer. Lågspänningsledningen är den som för el från transformatorn till hemmet och eluttaget.

Identifiera ett nollfel - det kan vara livsfarligt

I skadade elnät kan det förekomma så kallade nollfel, vilket kan vara livsfarligt. Därför bör nollfel tas på allvar.

Läs mer
Ersättningar för elavbrott och skador

Standardersättning för elavbrott över 12 timmar

Vi betalar automatiskt ut ersättning för elavbrott som varar över 12 timmar på din faktura. Om standardersättningen inte syns på de två följande fakturorna efter elavbrottet eller om den ersättning du fått inte motsvarar din uppfattning om elavbrottets längd kan du göra en begäran om granskning av standardersättningen.

Läs mer

Skadeersättningar för fel i elens leveranssätt eller kvalitet

Du kan ansöka om skadeersättning för trasiga apparater eller förstörda livsmedel. För att få ersättning krävs att det har skett ett fel i eldistributionen som gäller elens kvalitet eller leveranssätt.

Läs mer