Fakturor och fakturabetalningar

Välj ett ämne för att få anvisningar om den information du behöver och hitta rätt kontaktkanal.

Begär om förlängd betalningstid för faktura

Du kan lägga till betalningstid på din faktura via Caruna+ ifall fakturans orginala förfallodag har gått ut senast 14 dygn sedan.

Kontakta vår kundtjänst genom chatten om: 

  • Din faktura är försenad mer än 14 dagar
  • Du vill ingå ett betalningsavtal
  • Du behöver mer betalningstid än 30 dagar
  • Du vill dela upp din fakturabetalning i flera delbetalningar

Vi debiterar ett dröjsmålsränta för betalningstiden. Vi debiterar fem (5) euro för betalningsavtal.

Begär om förlängd betalningstid för faktura

I Caruna+

Du kan sköta ditt ärende mest bekvämt vår elektroniska självbetjäningskanal. Logga in med Caruna+-användarnamn eller dina bankkoder.

I chatten

Chatt är det snabbaste sättet att få personlig service. Vår kundtjänst svarar via chatten vardagar kl. 8–16.

Betala öppna fakturor

Du kan smidigt kontrollera och betala din öppna faktura i Caruna+.

Betala öppna fakturor

I Caruna+

Du kan sköta ditt ärende mest bekvämt vår elektroniska självbetjäningskanal. Logga in med Caruna+-användarnamn eller dina bankkoder.

I chatten

Chatt är det snabbaste sättet att få personlig service. Vår kundtjänst svarar via chatten vardagar kl. 8–16.

Ändra fakturans leveranssätt

E-faktura

E-fakturan är en faktura i elektronisk form som du får till din nätbank.  

  1. Logga in på Caruna+.
  2. Ange ditt lösenord om du redan använder tjänsten eller logga in med dina bankkoder (Andra identifieringssätt).
  3. Välj rätt avtal vid punkten Avtal och faktureringsuppgifter och byt fakturans leveranssätt till e-faktura.
  4. Acceptera e-fakturaförslaget skickat av Caruna i din nätbank. Du får detta inom några dagar.

Du kan även ingå ett e-fakturaavtal smidigt i din nätbank. 

  1. Gå till din nätbank och välj Caruna Ab bland fakturaavsändare.
  2. Ange referensnumret på din senaste faktura som faktureringsinformation.

Andra leveranssätt för fakturor 

  • OmaPosti
  • E-postfaktura
  • Direktbetalning
  • Faktura per post
  • Digitposttjänsten Kivra

Ändra fakturans leveranssätt

I Caruna+

Du kan sköta ditt ärende mest bekvämt vår elektroniska självbetjäningskanal. Logga in med Caruna+-användarnamn eller dina bankkoder.

I chatten

Chatt är det snabbaste sättet att få personlig service. Vår kundtjänst svarar via chatten vardagar kl. 8–16.

Ändra faktureringsintervall

Vi skickar fakturorna minst fyra gånger per år. I Caruna+ kan du välja om du vill få fakturan fyra, sex eller 12 gånger per år.

Ändra faktureringsintervall

I Caruna+

Du kan sköta ditt ärende mest bekvämt vår elektroniska självbetjäningskanal. Logga in med Caruna+-användarnamn eller dina bankkoder.

I chatten

Chatt är det snabbaste sättet att få personlig service. Vår kundtjänst svarar via chatten vardagar kl. 8–16.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter i Caruna+.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

I Caruna+

Du kan sköta ditt ärende mest bekvämt vår elektroniska självbetjäningskanal. Logga in med Caruna+-användarnamn eller dina bankkoder.

I chatten

Chatt är det snabbaste sättet att få personlig service. Vår kundtjänst svarar via chatten vardagar kl. 8–16.

Betalningspåminnelser och fakturaindrivning

Vår samarbetspartner Ropo Capital sköter indrivningen från och med betalningspåminnelsen. Om din förfallna faktura fortfarande är obetald får du först en betalningspåminnelse. Om påminnelsefakturan inte betalas går den till indrivning.

Ropo Capital hjälper dig om du har frågor om en betalningspåminnelse, indrivning eller frånkopplingsvarning.

Fråga om en faktura som gått till indrivning från Ropo Capital

I Ropo Online -tjänsten 24 h

Du hittar inloggningsuppgifterna i Intrums betalningspåminnelse eller inkasseringsbrev.

Per telefon eller e-post

Tfn. 09 2315 0437, vardagar kl. 8–20, lördagar kl. 10–15

E-postadress: caruna@ropocapital.fi

Varför får jag en faktura från Caruna, och vad består min elräkning av?

Elfakturan består av tre delar: 

  1. Eldistribution. Med distributionsavgifterna ombesörjer eldistributionsbolag som Caruna om eldistributionen till konsumenten, byggande och underhåll av elnätet, elmätning, kundtjänst och dygnet-runt-jour för störningar. 
  2. Elenergi (försäljning). Du kan köpa din elenergi av vilken elförsäljare som helst. Om du vill kan du även konkurrensutsätta elenergin och välja den försäljare som passar dig bäst. 
  3. Skatterna utgörs av elskatt och mervärdesskatt. Mervärdesskatt betalas på såväl elenergi som eldistribution. Det lokala eldistributionsbolaget fakturerar skatterna tillsammans med eldistributionspriset. 
Vad består min elöverföringsfaktura av?