Fakturor och fakturabetalningar
Välj ett ämne för att få anvisningar om den information du behöver och hitta rätt kontaktkanal.
Begär om förlängd betalningstid för faktura
Du kan lägga till betalningstid på din faktura via Caruna+ ifall fakturans orginala förfallodag har gått ut senast 14 dygn sedan.
Kontakta vår kundtjänst genom chatten om:
- Din faktura är försenad mer än 14 dagar
- Du vill ingå ett betalningsavtal
- Du behöver mer betalningstid än 30 dagar
- Du vill dela upp din fakturabetalning i flera delbetalningar
Vi debiterar ett dröjsmålsränta för betalningstiden. Vi debiterar fem (5) euro för betalningsavtal.
Begär om förlängd betalningstid för faktura
Betala öppna fakturor
Du kan smidigt kontrollera och betala din öppna faktura i Caruna+.
Betala öppna fakturor
Ändra fakturans leveranssätt
E-lasku
E-fakturan är en faktura i elektronisk form som du får till din nätbank.
- Logga in på Caruna+
- Ange ditt lösenord om du redan använder tjänsten eller logga in med dina bankkoder (Andra identifieringssätt)
- Välj rätt avtal vid punkten Avtal och faktureringsuppgifter och byt fakturans leveranssätt till e-faktura
- Acceptera e-fakturaförslaget skickat av Caruna i din nätbank. Du får detta inom några dagar
Du kan även ingå ett e-fakturaavtal smidigt i din nätbank.
- Gå till din nätbank och välj Caruna Ab bland fakturaavsändare
- Ange referensnumret på din senaste faktura som faktureringsinformation
Andra leveranssätt för fakturor
- OmaPosti
- E -postfaktura
- Direktbetalning
- Faktura per post
Ändra fakturans leveranssätt
Ändra faktureringsintervall
Vi skickar fakturorna minst fyra gånger per år. I Caruna+ kan du välja om du vill få fakturan fyra, sex eller 12 gånger per år.
Ändra faktureringsintervall
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter i Caruna+.
Uppdatera dina kontaktuppgifter
Betalningspåminnelser och fakturaindrivning
Vår samarbetspartner Ropo Capital och Intrum sköter indrivningen från och med betalningspåminnelsen. Om din förfallna faktura fortfarande är obetald får du först en betalningspåminnelse. Om påminnelsefakturan inte betalas går den till indrivning.
Ropo Capital och Intrum hjälper dig om du har frågor om en betalningspåminnelse, indrivning eller frånkopplingsvarning.
Fråga om en faktura som gått till indrivning från Ropo Capital
Fråga om en faktura som gått till indrivning från Intrum
Varför får jag en faktura från Caruna, och vad består min elräkning av?
Elfakturan består av tre delar:
- Eldistribution. Med distributionsavgifterna ombesörjer eldistributionsbolag som Caruna om eldistributionen till konsumenten, byggande och underhåll av elnätet, elmätning, kundtjänst och dygnet-runt-jour för störningar.
- Elenergi (försäljning). Du kan köpa din elenergi av vilken elförsäljare som helst. Om du vill kan du även konkurrensutsätta elenergin och välja den försäljare som passar dig bäst.
- Skatterna utgörs av elskatt och mervärdesskatt. Mervärdesskatt betalas på såväl elenergi som eldistribution. Det lokala eldistributionsbolaget fakturerar skatterna tillsammans med eldistributionspriset.