Ändringar i Carunas kundservicekanaler från och med 2.12.2024
"Chatboten är tränad att svara på de vanligaste frågorna från kunderna och att guida dem till rätt innehåll på vår webbplats. Våra omfattande digitala tjänster är också tillgängliga dygnet runt. Till exempel kan kunden enkelt sköta ärenden som gäller elnätsavtal och fakturering via självbetjäningskanalen Caruna+. Caruna+ har redan använts över två miljoner gånger i år," säger Carunas kundupplevelsechef Marika Tuominen.
Kundservice betjänar i fortsättningen både privat- och företagskunder på telefonnumret 0200 23 222 på vardagar kl. 9–15.
Kunderna har också tillgång till andra mångsidiga digitala tjänster
Vid störningar kan man kontrollera elavbrott i sitt område via strömavbrotsskartan. Det sker inga förändringar i strömavbrottskartans chattjänst, och felanmälningar kan även i fortsättningen göras via chatten dygnet runt. Vid behov kan man också ringa numret 0800 195 011 vid störningar.
På byggarbetskartan kan man bekanta sig med arbetsplatser i sitt område, och elnätets lediga kapacitet visas på Kapacitetskartan.
Beställningsblanketter för exempelvis nya elanslutningar eller ändringsarbeten i elnätet finns på adressen caruna.fi/sv/blanketter.
Vilken feedback har kunderna gett?
"Vi ber om feedback från alla kunder som kontaktar oss via telefon. Vårt mål är att lösa kundens ärende på en gång. För 71 procent av kunderna som kontaktat telefonservicen löses ärendet vid första kontakten. Övriga ärenden kan kräva ytterligare utredning av våra experter," säger Marika Tuominen.
Carunas telefonservices NPS är 35 (på en skala från -100 till +100) och enkelheten i ärendehanteringen är 4,1 (på en skala från 1 till 5). Även feedbacken från Caruna+ har varit mycket positiv – NPS är 40 och enkelheten i ärendehanteringen är 4,1.
Kundernas feedback:
- "Utmärkt kundserviceinställning och kompetens. Tack, Tuula! Extra plus för minimal väntetid."
- "Webbplatsen är trevligt tydlig, och det är lätt att hitta sina egna förbruknings- och faktureringsuppgifter. Jag har inget att förbättra."
- "Ärendet var obekant för oss, men Carunas webbplats var visuellt tydlig och lättförståelig."
- "Snabb och bra svensk service av Timo!"
- "Tea skötte mitt ärende exemplariskt och utan dröjsmål. Tack för god service."
Nyheten är översatt till svenska med hjälp av artificiell intelligens.