Ännu för 10 år sedan var elavbrotten längre - elnätsbolagets driftcentral övervakar nätet dygnet runt.
På Carunas driftcentral övervakar operatörerna elnätet dygnet runt. På centralen finns tiotals skärmar som visar läget i elnätet, videobilder från elstationer och väderprognoser från Meteorologiska institutet. Allt som händer i Carunas elnät går genom driftcentralen.
Carunas operatör Velimatti Hahl berättar att det största delen av operatörens arbete handlar om att hantera kopplingar och utreda fel. Det viktigaste är att säkerställa elnätets säkerhet dygnet runt.
"Till exempel ser vi till att elnätet är strömlöst och säkert att arbeta med innan vi ger montörerna tillstånd att börja åtgärda felet", säger Hahl.
Operatören hanterar i genomsnitt över hundra fel i mellanspänningsnätet per år
Om det till exempel träffar en gren en spänningsled under en storm och strömmen kommer åt fel plats, bryts strömmen automatiskt i en del av elnätet. En stund senare försöker systemet återställa strömmen. Om felet inte har åtgärdats tar operatören över och försöker återställa strömmen på distans för så många kunder som möjligt. Därefter larmas montörerna ut för att lokalisera och åtgärda felet.
På Caruna hanterar varje operatör i genomsnitt över hundra fel i mellanspänningsnätet per år. Typiskt sett orsakas felen av naturfenomen som stormvindar. På vintern får isbelastningen träden att böja sig mot luftledningarna och på sommaren kan åskväder orsaka skador på elnätet.
Dessutom utförs cirka 4 000 planerade arbeten i mellanspänningsnätet varje år. Det kan till exempel vara renoveringsarbeten som är kända i förväg. Kunderna får ett textmeddelande om arbetena kommer att orsaka elavbrott.
För tio år sedan orsakades de flesta felen av nedfallna träd på ledningarna och elavbrotten som kunderna upplevde var längre. Numera är Carunas elnät till största delen kablat under marken, vilket innebär färre fel.
När Meteorologiska institutet förutspår en storm fattar Carunas störningsledningsgrupp beslut om beredskap. Det innebär att antalet operatörer ökas på driftcentralen och antalet montörer ökas ute i fält.
"Först åtgärdar vi de fel som påverkar kritiska kunder eller påverkar en större mängd kunder. Vi ser direkt i våra system om det finns kritiska objekt i felområdet, som sjukhus, och de prioriteras", säger Hahl.
Ibland försvåras arbetet av omständigheterna. Vid hårt väder kan man inte röja träd från elledningarna och vid åskväder klättrar man inte upp i elstolparna. Under stormförhållanden kan en operatör ha ett tiotal fel att hantera samtidigt och leda minst lika många arbetsgrupper.
Driftcentralen samarbetar med räddningsverket
Hahl har arbetat på Caruna i fjorton år, varav snart tio år på driftcentralen. Driftcentralen är en isolerad plats med sina egna regler för tillträde. Arbetet är skiftarbete och distansarbete utförs inte. I stormiga situationer krävs förmåga att hantera stress.
Stormen på Annandagen 2011 har etsat sig fast i Hahls minne.
"Nätet var i mycket sämre skick än idag och reparationerna tog lång tid. Det var många fel när träden ständigt föll på ledningarna. Då lärde jag mig hur viktigt det är med mänsklig kontakt med kunderna. Nödsituationen var stor, men när saker förklarades förstod många. Idag har kommunikationen med kunderna vid strömavbrott utvecklats enormt. Vi skickar ut ett par miljoner textmeddelanden till kunderna varje år", säger Hahl.
Driftcentralen samarbetar med räddningsverket. Om det till exempel inträffar en trafikolycka med elstolparna påverkar räddningsverket inte platsen förrän en elektriker har säkerställt att platsen är spänningsfri och jordat den som en nödåtgärd.
Man måste alltid vara beredd på överraskningar. Hahl berättar om en händelse där en katt hade klättrat upp i en elstolpe och inte kunde ta sig ner själv. Driftcentralen bröt strömmen och en montör hämtade ner katten från stolpen.
"Natur och djur är ständigt närvarande i detta arbete och vad som helst kan hända när som helst. Därför övervakar vi elnätet dygnet runt", säger Hahl.
Texten har översatts till svenska med hjälp av artificiell intelligens.