Eldistributionen är tryggad även under stormar: Caruna har förberedelser för fel som en del av vardagen
I beredskapen inför stormar är väderprognosen en av de viktigaste verktygen för ett elnätsföretag. När en storm närmar sig får Caruna en farlig väderprognos från myndigheterna, som jämföras till företagets tidigare kunskap och erfarenhet. Efter det kommer man också att vidta praktiska åtgärder för att förbereda sig för stormen.
"När en storm närmar sig informerar vi kunderna om en eventuell kraftig storm, ber om fler anställda till vår kundtjänst och reserverar entreprenörer och varnar dem för situationen", säger Carunas verksamhetschef Jarmo Ström.
Entreprenörerna har en viktig roll när det gäller att trygga eldistributionen, och därför börjar också entreprenörerna förbereda sig i god tid.
"När vi får ett meddelande från Caruna om att en storm är i antågande ber vi allt fler jourhavare att arbeta som beställt, förbereda nödvändig utrustning och se till att till exempel bilar och motorsågar är redo att användas. Vår personal förbereder sig också för exceptionellt långa och hårda arbetsdagar, eftersom det är ett krävande arbete att reparera stormfel", säger Dennis Randström från N3M Power.
Även om stormar är exceptionella, är det en del av Carunas vardag att förbereda sig för fel. Du måste alltid vara beredd på vanliga fel, såsom materialfel och överbelastningssituationer. Beredskapen för förkastningar orsakade av storm är dock mer omfattande än vanligt, eftersom det kan finnas fler fel.
Systemen varnar automatiskt för fel i elnätet
Typiska fel som orsakas av stormar är till exempel träd som fällts av vinden eller grenar som brutits av ovanpå nätet.
"Vi får automatiskt larm om strömavbrott i vårt driftcentralen, och vi kan till och med få information från mätarna om byggnadsspecifika och enskilda fel. I praktiken vet vi därför alltid om det finns fel i elnätet. Det lönar sig dock att anmäla till exempel lågt hängande elledningar eller öppna luckor i elapparaterna till vår feltjänst så att ingen utsätts för fara", säger Ström.
Entreprenörerna får också snabbt information om var felet finns. Målet är att så snabbt som möjligt begränsa felområdet till ett minimum.
"Carunas driftkontrollrum ger oss instruktioner om vart vi ska gå till nätverket. Vi patrullerar området med bil, fyrhjuling eller till fots och åtgärdar felet på plats så snart som möjligt. Vi arbetar alltid i par, eftersom reparations- och röjningsarbete av säkerhetsskäl aldrig görs ensamma. I de här jobben kan även ett litet misstag vara ödesdigert", säger Randström.
"På sommaren är det också vanligt med transformatorstationer för stolpar som har brunnit ner på grund av blixtnedslag. På motsvarande sätt är snölasterna de största utmaningarna på vintern. Om det faller mycket snö på natten och morgonfrosten fryser till is kan träd falla på grund av snöbelastningen. I det här fallet kan det vara upp till 10–15 fel i stället för några få fel", fortsätter Randström.
Med hjälp av Carunas störningskarta kan kunden följa med vilka områden som påverkas av elavbrott och hur reparationen framskrider. Mellanliggande information lämnas även på hemsidan eller via SMS.
"Carunas kunder har varit till stor hjälp under stormar. De har till och med skjutsat oss i skärgården till platser som vi annars inte skulle kunna ta oss till under väderavbrottet. Ibland är det också någon som bjuder på snacks", säger Randström.
Efter stormen utförs reparationer
Efter stormen kommer entreprenörerna att utföra eventuella reparationer och vid behov ersätta stolpar som har stöttats under stormen med tillfälliga lösningar. Entreprenörerna går också igenom stormar i regelbundna möten med Caruna.
Dessutom är Caruna skyldigt att rapportera alla fel och avbrott i eldistributionen, eftersom myndigheterna övervakar nätbolagets kvalitet.
"Efter våldsamma stormar kan vi också skicka kunderna en slutlig sammanställning om att allt nu är i sin ordning. Vid behov ber vi dem också att kontakta oss om något fortfarande kräver korrigerande åtgärder", säger Ström.
Så här agerar du i stormsituationer: Tips från Caruna och entreprenören för stormar
1. Se till att dina kontaktuppgifter är uppdaterade hos Caruna så att du får information under stormar. Om möjligt, följ även störningskartan. Du kan uppdatera dina kontaktuppgifter i Caruna Plus: https://plus.caruna.fi/person/userinfo
2. Om du upptäcker en potentiellt farlig situation, rapportera den i första hand via chatten för felkarta eller till felnumret (0800 195 011). Gå inte nära en defekt elektrisk apparat, utan håll ett säkert avstånd på cirka 20 meter. Om situationen är akut, hindra också andra från att komma till platsen.
3. Var tålmodig. Reparations- och röjningsarbeten måste utföras noggrant och med säkerhet i åtanke, så att alla anställda också kan komma hem säkert. Entreprenörer gör sitt bästa i varje storm.
Texten har översatts till svenska med hjälp av artificiell intelligens.