Undantag i våra tjänster 8.-21.2.: energiuppföljningstjänsten och kontraktuppgifterna är inte uppdaterade
Under februari är våra tjänster föremål för vissa undantag på grund av en uppdatering i vårt kundtjänstsystem som krävs för datahubben.
- Vår kundtjänst (telefontjänst och chatt) är stängd 10.2.
- Självbetjäningskanalen Caruna+ för privat-och företagskunder är stängd 9.–10.2.
- Energiuppföljningen kommer inte att vara uppdaterad mellan 8.–21.2. Elförbrukningsdata är åter uppdaterade på vecka 8.
- Ifall du flyttar mellan den 8.-21.2. så kommer uppgifterna om ditt nya kontrakt eller avslutande kontrakt att uppdateras till tjänsten i början av vecka 8.
Om du har ett brådskande ärende, klicka på chatten där vår fyndiga Casper-robot svarar på dina frågor dygnet runt.
Vår feltjänst är öppen som vanligt och störningssituationer kan kontrolleras på vår störningskarta.
Självtjänsten Caruna+ för entreprenörer finns tillgänglig hela tiden.
Elförbrukningsställenumret ändras
I och med driftsättningen av datahubben kommer elförbrukningsställenumren att förnyas till 18 siffror. Numret kommer bland annat att synas på fakturan och i avtalsinformationen från och med mars. I Caruna+ kan det nya numret ses tidigare.
De nya numren tas i drift automatiskt och kunderna behöver inte göra något åt saken. Ändringen medför heller inga kostnader.
Vad för datahub?
Datahubben kommer att förtydliga och påskynda informationsutbytet mellan elförsäljnings- och överföringsbolag, eftersom data relaterade till elförbrukning i framtiden kommer att finnas i ett system. Alla Finlands elöverförings- och försäljningsbolag är med i förändringen. Syftet är att erbjuda kunderna en smidigare elmarknad.
Mer informationcaruna.fi/datahub
Fingrids webbsida om datahubben fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/