Nyhetsrum

Limit search

Automatiseringssystemet för elnätet förkortar elavbrottens längd

Eldistributionsbolaget Carunas pilotprojektet för två år sedan ett övervakningssystem för elnätet som automatiskt lokaliserar och isolerar fel samt återställer elen till kunder utanför felområdet. Automatiseringen testades i 12 kommuner inom Carunas verksamhetsområde och på 12 elstationer. Piloten gav goda resultat, och systemet har nu tagits i bruk på 28 elstationer.
Pressmeddelande ·
Sähköverkon automaatiojärjestelmä lyhentää sähkökatkojen kestoa

Caruna förnyar elnätet i Kyrkslätt

Caruna förnyar elnätet i de västra och norra delarna av Kyrkslätt under åren 2026–2028. Projektet förbättrar leveranssäkerheten för eldistributionen för cirka 1 600 Caruna-kunder i området och säkerställer framtida behov, såsom det växande antalet elbilar.
Nyheter ·
Kuvituskuva kaivinkone ja kaapeleita

Över 8 000 av Carunas kunder får en mer pålitlig eldistribution i Österbotten

De pågående byggprojekten för Carunas elnät i Österbotten förbättrar eldistributionen för cirka 8 000 österbottningar och möjliggör framtida energibehov. Caruna kommer att riva sammanlagt cirka 200 kilometer av det gamla luftledningsnätet och cirka 4 000 kraftledningsstolpar. Cirka 80 gamla transformatorstationer kommer också att rivas.
Pressmeddelande ·
Yli 8 000 Carunan asiakasta saa luotettavamman sähkönjakelun Pohjamaalla

På Carunas nätområden togs över 50 mellanspänningsanslutningar i bruk – en tredjedel av anslutningarna är energilager

Mellanspänningsanslutningar tas i bruk på alla Carunas nätområden. De behövs särskilt för att tillgodose behoven hos stora elförbrukare och elproducenter. Ungefär en tredjedel av de mellanspänningsanslutningar som för närvarande levereras är energilagringsanläggningar, som är nödvändiga för att balansera elproduktion och elförbrukning. Nästa år räknar man med att mellanspänningsanslutningen ska levereras i minst lika mycket.
Pressmeddelande ·
Carunan verkkoalueilla otettiin käyttöön yli 50 keskijänniteliittymää – kolmasosa  liittymistä on energiavarastoja

Ändringar i Carunas kundservicekanaler från och med 2.12.2024

Carunas personliga chattjänst stängs från och med 2.12.2024. I fortsättningen kommer våra kunder att få hjälp av en chatbot som guidar till rätt innehåll på vår webbplats dygnet runt. Dessutom är våra digitala och telefonbaserade tjänster fortsatt tillgängliga för kunderna som tidigare.
Nyheter ·

Caruna har infört elektroniska betalningspåminnelser

Om din faktura förblir obetald efter förfallodagen får du en betalningspåminnelse i samma kanal som den ursprungliga fakturan skickades till. En elektronisk betalningspåminnelse är ett snabbt och smidigt sätt att reagera på en obetald faktura. Samtidigt minskar Caruna mängden papperspost och överför brev till miljövänligare elektroniska kanaler.
Nyheter ·