Nyhetsrum
Limit search
Kundtjänstens serviceöppettider under helgdagar 2024
Kontrollera här kundtjänstens öppettider under helgdagarna.
Vi tar i bruk digiposttjänsten Kivra
Vi lägger till den kostnadsfria och lättanvända digiposttjänsten Kivra som ny leveranskanal för elöverföringsfakturor.
Caruna-koncernen 1.1–30.6.2023: Caruna fortsatte att investera i genomförandet av den finska energiomställningen trots inflationen och ökade kostnader i verksamhetsmiljön
Caruna har förbundit sig att investera i och utveckla sitt elnät på ett sätt som förbättrar och främjar försörjningsberedskapen och den rena omställningen i Finland. På grund av ökade kostnader för att bygga elnätet och ränteökningen var Caruna dock tvunget att vara mer selektiv i sina placeringar och skjuta upp några olönsamma investeringsprojekt.
Caruna Ab inleder prishöjningens andra del från den 1 augusti 2023
Då kostnaderna har fortsatt att öka verkställer Caruna Ab som förväntat andra delen av bolagets prishöjning från och med den 1 augusti 2023. Prishöjningen har uppdelats i två delar för att mildra dess påverkan på kunderna, särskilt med tanke på de höga energikostnaderna vintertid. Prishöjningens första del trädde i kraft den 1 januari 2023.
Elbedragare säljer byten av elcentraler – akta dig för bluffande försäljare!
Caruna har fått kännedom om att det finns personer på vårt nätområde i Södra Österbotten som säljer förnyelse av elcentraler. Bedrägerierna har riktat sig till äldre personer som bor i äldre enfamiljshus. Caruna uppmanar till stor försiktighet med försäljarna.
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen: mätaren möjliggör lokalt kundgränssnitt
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen från och med maj 2023. Den nya mätartypen tar uppföljningen av elförbrukning eller elproduktion till en mer detaljerad nivå genom ett lokalt kundgränssnitt. Till exempel kan vissa laddningslösningar för elbilar utnyttja data från det lokala kundgränssnittet.
Grattis Heikki! – e-Jopon är på väg till Esbo
Caruna hade en kampanj i gång mellan den 21-30.3.2023, var vi lottade ut en e-Jopo till de personkunder som aktiverade elektroniska tjänster.
Smartare elnät avgränsar elavbrott: Caruna gör pilotförsök i tolv kommuner där nästa storm orsakar kortare avbrott
Carunas nya projekt för ett smartare elnät förkortar framtida elavbrott och förbättrar elens leveranssäkerhet. Försöken görs stegvis i elnätet. Våren 2023 deltar tolv transformatorstationer vid tolv kommuner i pilotförsöket.
Carunas år 2022: Energikrisen ökade kostnaderna och påskyndade den pågående energiomställningen
Under 2022 försämrades Carunas verksamhetsmiljö avsevärt både på grund av att tillsynsmyndigheten undantagsvis gjorde ändringar mitt under tillsynsperioden och på grund av den allmänt förhöjda kostnadsnivån till följd av energikrisen, som började i och med kriget i Ukraina. För perioden januari–december uppgick koncernens omsättning till 484,6 (499,8) miljoner euro och investeringarna till 133,6 (140,1) miljoner euro. Rörelsevinsten före kostnader för finansiering minskade jämfört med året innan. Nettokostnaderna för finansiering var 121,0 miljoner euro eller cirka 25 procent av omsättningen.
Ingen papper post – aktivera elektronisk betjäning
När du har aktiverat lovet för elektronisk betjäning, så kan vi informera dig om våra tjänster endast med sms eller e-post.
Pagination