Nyhetsrum

Limit search

Större fokus på åkerdränering i samband med kabelarbeten

Eldistributören Caruna har utbildat både sina egna projektansvariga och entreprenörspartners att ägna särskild uppmärksamhet åt åkerdränering i samband med jordledningsdragning. För att undvika onödiga skador på åkerdräneringen tar man också bättre tillvara på markägarnas lokalkännedom i planeringen av kablingsarbetet.
Pressmeddelande ·

Eldistributionens kvalitet förbättras genom att modernisera flera nätstationer i Carunas nätområde i Koillismaa under åren 2020–2021

I Carunas norra nätområde i Koillismaa finns det flera gamla nätstationer som ska moderniseras i år och nästa år, så att de motsvarar framtida behov i år och nästa år. Med projektet förbättrar man eldistributionens kvalitet och tillförlitlighet för invånarna och företagen i området. Anläggningar förnyas i nätstationer som varit i bruk länge, och några stationer byggs ut.
Pressmeddelande ·

Caruna år 2019 i Esbo: Tillsammans mot en koldioxidneutral stad

Reparationen och byggandet av elnäten fortsätter inom Caruna Esbos nätområde. Det väderbeständiga elnätets andel i Esbo är 86 procent, det vill säga största delen av nätet är redan skyddat mot problem orsakade av variationer i vädret, som till exempel långa elavbrott. Distributionsnätet byggs för framtidens behov och klarar utmärkt av den större elanvändning som den växande befolkningsmängden och större mängden arbetsplatser föranleder i Esbo. I högspänningsnätet (110 kV) utvecklar vi nätet för att möjliggöra elektrifiering av trafiken och en ökad elanvändning i Esbo-området.
Nyheter ·

Helikopterinspektion av elnätet i Esbo i februari 2020

Caruna inspekterar elnätet med helikopter. Arbetet utförs vardagar kl. 8–16 i februari, när vädret tillåter. Inspektionerna gäller de kraftledningar i elnätet som eventuellt kräver röjning.
Pressmeddelande ·

Väderbeständig utveckling garanterar en smidig vardag for kunderna

Stormen Mauri från 1982 har stannat kvar i mitt minne: jag var ute med min vän när träd började plötsligt falla omkring oss. Situationen var skrämmande och det känns som om vinden skulle svepa oss med sig. Efter Mauri har det kommit flera andra stormer, och i mitt arbete är jag fortfarande vaksam när stormer drar in. Får kunderna snabbt hjälp vid felsituationer och hur bra kan vi leva upp till kundernas förväntningar i krissituationer?
Blog post ·