Nyhetsrum

Limit search

Elnät har sanerats i Norra Finland – säkrare eldistribution för 30 000 kunder

Carunas första stora investeringsprojekt på nätområden i Österbotten och Koillismaa har slutförts. Man moderniserade och byggde 2000 kilometer elnät som svarar mot framtidens behov. Detta betyder säkrare eldistribution för 30000 Carunas kunder även när stormvindarna blåser, det dundrar och upplegorna belastar kraftledningar.
Pressmeddelande ·

Eldistributionsbolaget Caruna och kommuner sysselsätter i samarbete ungdomar som sommarjobbare i kommuner

Under den utmanande pandemitiden vill Caruna stöda kommunerna i sitt nätområde och hjälpa dem att anställa 16–20-åriga ungdomar som sommarjobbare. Varje kommun som är med i kampanjen Duunienergiaa får 4000 euro för ändamålet. För tillfället har redan 29 kommuner runtom i Finland anmält sig till kampanjen. Den första kommunen som deltog i kampanjen var Storå i Södra Österbotten.
Pressmeddelande ·

Caruna år 2019 i Koillismaa: I Kuusamo genomfördes ett viktigt sambyggnadsprojekt i Liikasenvaara – i samband med byggande av elnätet installerades även fibernät på Oulanka forskningsstation

Reparationen och byggandet av elnät fortskrider i Koillismaa med flera pågående projekt som förbättrar eldistributionsnätet. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. I Koillismaa har Caruna cirka 35 500 kunder.
Pressmeddelande ·

Caruna deltar i Rädda Barnen rf:s Mat och stöd-kampanj

Eldistributionsbolaget Caruna deltar i Rädda Barnen rf:s kampanj riktad för behövande familjer som delar ut bland annat presentkort för matbutiker till barnfamiljer. Med presentkortet får familjen mathjälp som hjälper konkret över den svåraste perioden.
Nyheter ·

Väderbeständig utveckling garanterar en smidig vardag for kunderna

Stormen Mauri från 1982 har stannat kvar i mitt minne: jag var ute med min vän när träd började plötsligt falla omkring oss. Situationen var skrämmande och det känns som om vinden skulle svepa oss med sig. Efter Mauri har det kommit flera andra stormer, och i mitt arbete är jag fortfarande vaksam när stormer drar in. Får kunderna snabbt hjälp vid felsituationer och hur bra kan vi leva upp till kundernas förväntningar i krissituationer?
Blog post ·