Nyhetsrum
Limit search
Elnät har sanerats i Norra Finland – säkrare eldistribution för 30 000 kunder
Carunas första stora investeringsprojekt på nätområden i Österbotten och Koillismaa har slutförts. Man moderniserade och byggde 2000 kilometer elnät som svarar mot framtidens behov. Detta betyder säkrare eldistribution för 30000 Carunas kunder även när stormvindarna blåser, det dundrar och upplegorna belastar kraftledningar.
Vi förbereder oss för problem på grund av översvämningar inom våra nätområden i Norra Österbotten - transformatorer och kopplingsskåp har skyddats
Smältande snö och kraftiga regn kan orsaka översvämningar i vårt norra nätområde, särskilt i Pudasjärvi-området i Norra Österbotten. Vi har inspekterat våra transformatorer och elskåp i översvämningsområdet och vid behov skyddat dem genom plastning.
Caruna år 2019 i Koillismaa: I Kuusamo genomfördes ett viktigt sambyggnadsprojekt i Liikasenvaara – i samband med byggande av elnätet installerades även fibernät på Oulanka forskningsstation
Reparationen och byggandet av elnät fortskrider i Koillismaa med flera pågående projekt som förbättrar eldistributionsnätet. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. I Koillismaa har Caruna cirka 35 500 kunder.
Caruna år 2019: Byggandet av ett mer tillförlitligt elnät framskrider lokalt
Saneringen av elnät framskrider i god takt på Caruna. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändring utan några längre elavbrott.
Väderbeständig utveckling garanterar en smidig vardag for kunderna
Stormen Mauri från 1982 har stannat kvar i mitt minne: jag var ute med min vän när träd började plötsligt falla omkring oss. Situationen var skrämmande och det känns som om vinden skulle svepa oss med sig. Efter Mauri har det kommit flera andra stormer, och i mitt arbete är jag fortfarande vaksam när stormer drar in. Får kunderna snabbt hjälp vid felsituationer och hur bra kan vi leva upp till kundernas förväntningar i krissituationer?