Nyhetsrum
Limit search
Eldistributionsbolaget Caruna och kommuner sysselsätter i samarbete ungdomar som sommarjobbare i kommuner
Under den utmanande pandemitiden vill Caruna stöda kommunerna i sitt nätområde och hjälpa dem att anställa 16–20-åriga ungdomar som sommarjobbare. Varje kommun som är med i kampanjen Duunienergiaa får 4000 euro för ändamålet. För tillfället har redan 29 kommuner runtom i Finland anmält sig till kampanjen. Den första kommunen som deltog i kampanjen var Storå i Södra Österbotten.
Caruna år 2019 i Österbotten: Förnybar energi är av intresse
Reparation och byggande av elnät framskrider i Österbotten där fungerande eldistribution behövs av bland annat ett flertal trädgårdar i områdets västra periferi och vindkraftsparker som planeras av många kommuner. Det intelligenta elnätet som byggts för framtida behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. Caruna har cirka 60 000 kunder i Österbotten.
Caruna år 2019 i Satakunta: Test av ny teknik påbörjades i Norrmark
Reparationen och byggandet av elnät har avancerat mycket i Satakunta där mellanspänningsnätet huvudsakligen har kablifierats. Det intelligenta elnät som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. I Satakunta har Caruna cirka 34 000 kunder.
Caruna år 2019 i Mellersta Nyland: Sambyggnad är ett naturligt sätt att bygga
Reparationen och byggandet av elnät framskrider planenligt i Mellersta Nyland som ständigt växer och utvecklas. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. Via Carunas nät distribueras el till cirka 96 500 kunder i Mellersta Nyland.
Caruna år 2019 i Västra Nyland: Byggande av elnät framskrider planenligt
Reparation och byggande av elnät framskrider planenligt och ställvis även med påskyndad tidtabell. Det intelligenta elnät som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. Via Carunas nät distribueras el till knappt 90 000 kunder i Västra Nyland.
Caruna år 2019 i sydvästra Finland: Dragning av jordkablar fortskrider och fler är intresserade av småskalig produktion av solenergi
Reparationen och byggandet av elnät fortsätter i sydvästra Finland med åtskilliga pågående projekt som påverkar eldistributionen. Det intelligenta elnät som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. I sydvästra Finland har Caruna cirka 160 000 kunder, och enligt antalet kommuner är området vårt största nätområde.
Caruna deltar i Rädda Barnen rf:s Mat och stöd-kampanj
Eldistributionsbolaget Caruna deltar i Rädda Barnen rf:s kampanj riktad för behövande familjer som delar ut bland annat presentkort för matbutiker till barnfamiljer. Med presentkortet får familjen mathjälp som hjälper konkret över den svåraste perioden.
En egen gudgamling till Caruna – jobb till ungdomen, vän till gamlingen
Caruna deltar i åldringsvårdsföretag Gubbes lycklig ålderdom-fadderverksamhet. Med hjälp av fadderverksamheten hjälper man ensamma gamlingar och anställer ungdomar till ett meningsfullt arbete.
Caruna år 2019: Byggandet av ett mer tillförlitligt elnät framskrider lokalt
Saneringen av elnät framskrider i god takt på Caruna. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändring utan några längre elavbrott.
Väderbeständig utveckling garanterar en smidig vardag for kunderna
Stormen Mauri från 1982 har stannat kvar i mitt minne: jag var ute med min vän när träd började plötsligt falla omkring oss. Situationen var skrämmande och det känns som om vinden skulle svepa oss med sig. Efter Mauri har det kommit flera andra stormer, och i mitt arbete är jag fortfarande vaksam när stormer drar in. Får kunderna snabbt hjälp vid felsituationer och hur bra kan vi leva upp till kundernas förväntningar i krissituationer?