Nyhetsrum
Limit search
Caruna Ab:s och Caruna Esbo Ab:s priser ändras från och med den 1 september 2024
Energimyndigheten övervakar eldistributionsbolagens prissättning i fyraårsperioder. Om bolaget har ett överskott i slutet av perioden krediteras överskottet till kunderna under nästa period. Om bolaget har ett underskott gäller det motsatta. Priserna ändras i Carunas två nätbolag från och med den 1 september 2024. Priserna för båda bolagen tar hänsyn till momshöjningen till 25,5% från och med den 1 september 2024.
Vi tar i bruk digiposttjänsten Kivra
Vi lägger till den kostnadsfria och lättanvända digiposttjänsten Kivra som ny leveranskanal för elöverföringsfakturor.
Caruna-koncernen 1.1–30.6.2023: Caruna fortsatte att investera i genomförandet av den finska energiomställningen trots inflationen och ökade kostnader i verksamhetsmiljön
Caruna har förbundit sig att investera i och utveckla sitt elnät på ett sätt som förbättrar och främjar försörjningsberedskapen och den rena omställningen i Finland. På grund av ökade kostnader för att bygga elnätet och ränteökningen var Caruna dock tvunget att vara mer selektiv i sina placeringar och skjuta upp några olönsamma investeringsprojekt.
Caruna Ab inleder prishöjningens andra del från den 1 augusti 2023
Då kostnaderna har fortsatt att öka verkställer Caruna Ab som förväntat andra delen av bolagets prishöjning från och med den 1 augusti 2023. Prishöjningen har uppdelats i två delar för att mildra dess påverkan på kunderna, särskilt med tanke på de höga energikostnaderna vintertid. Prishöjningens första del trädde i kraft den 1 januari 2023.
Elbedragare säljer byten av elcentraler – akta dig för bluffande försäljare!
Caruna har fått kännedom om att det finns personer på vårt nätområde i Södra Österbotten som säljer förnyelse av elcentraler. Bedrägerierna har riktat sig till äldre personer som bor i äldre enfamiljshus. Caruna uppmanar till stor försiktighet med försäljarna.
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen: mätaren möjliggör lokalt kundgränssnitt
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen från och med maj 2023. Den nya mätartypen tar uppföljningen av elförbrukning eller elproduktion till en mer detaljerad nivå genom ett lokalt kundgränssnitt. Till exempel kan vissa laddningslösningar för elbilar utnyttja data från det lokala kundgränssnittet.
Carunas år 2022: Energikrisen ökade kostnaderna och påskyndade den pågående energiomställningen
Under 2022 försämrades Carunas verksamhetsmiljö avsevärt både på grund av att tillsynsmyndigheten undantagsvis gjorde ändringar mitt under tillsynsperioden och på grund av den allmänt förhöjda kostnadsnivån till följd av energikrisen, som började i och med kriget i Ukraina. För perioden januari–december uppgick koncernens omsättning till 484,6 (499,8) miljoner euro och investeringarna till 133,6 (140,1) miljoner euro. Rörelsevinsten före kostnader för finansiering minskade jämfört med året innan. Nettokostnaderna för finansiering var 121,0 miljoner euro eller cirka 25 procent av omsättningen.
Ingen papper post – aktivera elektronisk betjäning
När du har aktiverat lovet för elektronisk betjäning, så kan vi informera dig om våra tjänster endast med sms eller e-post.
Sparar du elräkningen genom att stänga av strömmen vid huvudströmbrytaren?
Caruna har märkt att kunderna i allt högre grad stänger av elen vid huvudströmbrytaren. Till följd av detta avbryts anslutningen till mätaren och förbrukningsdata och händelser som registreras av mätaren, t.ex. information om elavbrott, förmedlas inte till Caruna. På elräkningen sparar detta inte.
Caruna höjer eldistributionspriserna på grund av ökade kostnader
Kostnadsökningen har tagit fart i Finland, vilket även påverkar Carunas kostnader. Att bygga ut elnäten har blivit dyrare, och kostnaderna för förlustenergi har stigit avsevärt under det senaste året. Räntesatserna har också gått upp. Därför höjs priserna för nättjänster från och med 1.1.2023.
Pagination