Nyhetsrum
Limit search
Caruna Ab inleder prishöjningens andra del från den 1 augusti 2023
Då kostnaderna har fortsatt att öka verkställer Caruna Ab som förväntat andra delen av bolagets prishöjning från och med den 1 augusti 2023. Prishöjningen har uppdelats i två delar för att mildra dess påverkan på kunderna, särskilt med tanke på de höga energikostnaderna vintertid. Prishöjningens första del trädde i kraft den 1 januari 2023.
Elbedragare säljer byten av elcentraler – akta dig för bluffande försäljare!
Caruna har fått kännedom om att det finns personer på vårt nätområde i Södra Österbotten som säljer förnyelse av elcentraler. Bedrägerierna har riktat sig till äldre personer som bor i äldre enfamiljshus. Caruna uppmanar till stor försiktighet med försäljarna.
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen: mätaren möjliggör lokalt kundgränssnitt
Caruna installerar den nya generationens elmätare vid nätområdets nybyggen från och med maj 2023. Den nya mätartypen tar uppföljningen av elförbrukning eller elproduktion till en mer detaljerad nivå genom ett lokalt kundgränssnitt. Till exempel kan vissa laddningslösningar för elbilar utnyttja data från det lokala kundgränssnittet.

Ingen papper post – aktivera elektronisk betjäning
När du har aktiverat lovet för elektronisk betjäning, så kan vi informera dig om våra tjänster endast med sms eller e-post.
Förbered dig inför elavbrott orsakade av åska på sommaren
Sommaren är åsksäsong, då man bör räkna med fel orsakade av åska. Åskväder kan söndra apparater anslutna till el- och telefonnätet särskilt i glesbefolkade områden. Det förmånligaste sättet att hindra att datorer, underhållningselektronik och telefonapparater går sönder är att koppla bort dem från uttag under åskvädret. Det lönar sig att även koppla bort antenn-, telefon- och internetkablar.

Hej! Hur kan vi stå till tjänst?
För oss är det viktigt att kunna erbjuda bekväm och enkel kundservice – därför finns vi till för dig dygnet runt. Under de senaste åren har vi jobbat hårt för att utveckla den digitala kundtjänsten och i dag har du tillgång till flera elektroniska servicekanaler. Vi sköter ditt ärende tillsammans!
Ilpo vann en Jopo-elcykel efter att ha bytt Carunas pappersfaktura till en e-faktura
Under hösten uppmuntrade vi våra kunder att byta sina pappersfakturor till ekologiska e-fakturor och vi lottade ut den trendig Helkama Jopo-elcykel bland alla som gjorde det.
Säkringsinspektioner i Esbo, Grankulla och Kyrkslätt under våren
Under våren kommer Caruna att inspektera mätningens säkringsstorlekar i Esbo, Grankulla och Kyrkslätt. Inspektionen används för att verifiera säkringsstorlekarna i vårt system.
Elvärmare: gör din plånbok och klimatet en tjänst med hjälp av elbelastningsstyrning!
Carunas kunder fick en utmärkt möjlighet att styra påkopplingsscheman för elektriska apparater, såsom varmvattenberedare. Detta medför lättnader på elfakturan när apparaterna kan kopplas på under de billigaste timmarna för el. Samtidigt gör kunden obemärkt en tjänst för klimatet.
Elskatten för industrin sänks fr.o.m. 1.1.2021
Elskatten, som faktureras i samband med eldistributionsräkningen, sänks till nivån 0,063 c/kWh från och med början av året. Ändringen gäller även professionell växthusodling.
Pagination