Prislista över tjänster
Vi tillämpar priserna nedan på alla våra nätområden. Om arbetet utförs utanför arbetstiden (vardagar kl. 8–16), debiterar vi en dubbel tjänstavgift.
Avgiftsfria tjänster
- Byte av nättjänstprodukt (en gång om året)
- Mätaravläsning vid normal avläsningsrytm och i samband med flytt
- Borttagning av mätare
- Rådgivning vid trädfällning
- Återinkoppling av el i samband med flytt
- Kabelvisning när beställningen har gjorts minst tre arbetsdagar tidigare. För kabelvisningar utanför Carunas nätområden debiterar vi verkliga kostnader.
Tjänster som debiteras med en engångsbetalning
Tjänsten | Pris, euro |
---|---|
Byte eller av mätare på kundens begäran när mätaren fungerar rätt under kontroll | 200,00 |
Mätning, koppling och lösgöring av byggplatscentral eller tillfällig central - En kabel |
500,00 |
Flyttning av mätare på kundens begäran - Som separat arbete |
150,00 |
Frånkoppling av anläggning från nätet eller återkoppling till nätet | 150,00 |
Avbrott i elleverans på grund av betalningsförsummelse (moms 0 %) ¹ | 40,00 |
Återkoppling av el på grund av betalningsförsummelse | 40,00 |
Sändning av betalningspåminnelse (alv 0 %) ² | 5,00 |
Betalningsavtal | 5,00 |
Kundbesök av installatör | 120,00 |
Timtaxa för kontorsarbete | 50,00 |
Lokal avläsning av timvis mätning | 100,00 |
Aktivering av pulsutgång | 10,00 |
Snabbleverans av arbetsbeställning | 310,00 |
Tjänster som debiteras varje månad
Tjänsten | Pris, euroa/mån |
---|---|
Avgift för upprätthållande av nättjänst för elanslutningar max. 63 A ³ - Caruna Espoo Oy |
9,00 |
Avgift för upprätthållande av nättjänst för anslutningar (0,4 kV) som överskrider 63 A - Caruna Espoo Oy |
60,00 |
Avgift för upprätthållande av nättjänst för 20 kV anslutningar - Caruna Espoo Oy |
310,00 |
1) Avbrott i elleveransen som beställts av elförsäljaren debiteras 49,60€ (moms 24%) som en momspliktig tjänst av elförsäljaren
2) Vid försenad betalning debiterar vi en dröjsmålsränta som bestäms enligt räntelagen
3) Vi debiterar en avgift för upprätthållande av nättjänsten ifall kunden vill avbryta elförbrukningen men hålla elanslutningsavtalet i kraft. Vi debiterar en avgift för upprätthållande även ifall ett nättjänstavtal inte ingåtts före utgången av påföljande kalenderår efter färdigställandet av elanslutningen.
Vad innebär de olika tjänsteavgifterna?
Kundbesök av installatör
Debiteras om Carunas samarbetsentreprenör inte kan utföra arbetet vid överenskommen tidpunkt på grund av eventuella brister i installationer eller vid felarbeten om ett fel konstateras i kundens nät.
Frånkoppling av utrustning från nätet och återkoppling
Debiteras en gång per arbete/anslutning, om utrustningen måste vara spänningslös tillfälligt eller om kundens entreprenör gör ändringar i anslutningskabeln. Debiteras också om en anslutning som är på upprätthållning återkopplas igen mindre än ett år efter att anslutningen har lagts på upprätthållning.
Flyttning av mätare
Debiteras om elmätaren flyttas från en plats till en annan. Till exempel i samband med förnyelse av centralen flyttas mätaren från den befintliga centralen till en ny (central).
Snabbleverans
Koppling av anslutning eller annat servicearbete som snabbleverans inom 1–9 arbetsdagar. Möjligheten till snabbleverans kontrolleras alltid från fall till fall.
Timtaxa för kontorsarbete
Debiteras från fall till fall, då en större mängd data inhämtas på separat begäran och finns tillgänglig i kundens självbetjäningskanaler. Debiteras också om kunden avbokar beställningen av en anslutning och arbete redan har utförts inom ramen för beställningen.
Ropo Capital och Intrum inkasserar förfallna Caruna-fakturor
För indrivningsåtgärder debiteras kostnader enligt lagen om indrivning av fordringar. I kostnaderna för Ropo Capiltas och Intrums indrivningsåtgärder beaktas också åtgärder enligt elmarknadslagen vilka utförs i indrivningsskedet (till exempel sändande av varning om frånkoppling).