Välkommen till Caruna!
Vi är din elleverantör och vi ser till att du har el dygnet runt.
Om elförsörjningen bryts, lokaliserar vi och åtgärdar felet så snabbt som möjligt. Vi mäter din elförbrukning och skickar informationen till Datahub, där din elförsäljare får förbrukningsdata för fakturering. Vi bygger och stärker elnätet så att du kan använda el när du vill.
Du kan hitta mer information om våra användbara och kostnadsfria tjänster på den här sidan. Njut av läsningen!
Har du köpt en fastighet?
Om du har köpt en fastighet och i köpebrevet kommit överens om att överföra elanslutningen till dig, meddela oss om ändringen med hjälp av formuläret. Vi får inte informationen på något annat sätt.
Med elanslutning avses rätten att använda el på din tomt och det elnät som fysiskt finns på tomten och genom vilket fastigheten är ansluten till Carunas nät. När vi har överfört elanslutningen till ditt namn kan du se anslutningsinformationen i Caruna+ och göra ändringar vid behov.
Om strömmen går...
... Skickar vi dig ett meddelande via SMS och/eller e-post, om det inte är ett kort strömavbrott på upp till tre minuter. När du har fått meddelandet kan du vara säker på att vi är medvetna om strömavbrottet. Vi strävar efter att återställa elen så snabbt som möjligt. Om du inte har fått något meddelande från oss, kontrollera först att felet inte finns i din fastighet.
På kartan över strömavbrott kan du se de avbrott som vi känner till. Om strömavbrottet inte visas på kartan och du har kontrollerat att det inte beror på ett fel i fastigheten, vänligen kontakta oss i kartchatten (24 h). I chatten kan du också rapportera om du ser en skadad kraftledning, transformatorstation eller fördelningsskåp.
Vi har redan aktiverat Elvakten på ditt telefonnummer. I Elvakten kan du lägga till fyra kontakter, som familjemedlemmar eller vänner, som vi skickar ett meddelande om strömavbrott till. Du kan också lägga till e-postadresser för att få meddelanden.
Granska din egen elförbrukning
Du kan granska din egen elförbrukning med timmesnoggrannhet i Caruna+ energiuppföljningstjänst. Mätningsdata uppdateras med en fördröjning på cirka ett dygn. Om du använder el för att värma upp en fastighet eller för att värma upp hushållsvattnet kan du också se hur temperaturen påverkar din elförbrukning.
Om vi av någon anledning inte kan kontakta din elmätare, uppskattar vi din elförbrukning baserat på din förbrukning under tidigare veckor. Du kan se uppskattningen i energiuppföljningstjänst. När kontakten återställs ersätts den uppskattade förbrukningen med den faktiska mätningen.
Annan användbar information
Är du borta en längre period?
Om det behövs kan du stänga av elen med hjälp av knappen 0 på elmätarens framsida. Stäng endast av strömmen med huvudströmbrytaren under elarbeten. Om du stänger av strömmen vid huvudströmbrytaren vid andra tillfällen kan vi inte kontakta elmätaren och får därför inte information om elförbrukning eller strömavbrott.
Planerar du en laddningsstation för elbilar?
Som ägare till egnahemshus eller stuga eller som medlem i en bostadsrättsförenings styrelse kan du i Caruna+ se den faktiska toppbelastningen i fastighetens elanslutning och den tillgängliga kapaciteten i elnätet. Utifrån denna information kan du tillsammans med din elektriker uppskatta hur mycket extra ström som kan anslutas till elanslutningen, till exempel laddningsstationer för elbilar.
Värms ditt hem eller hushållsvattnet upp med el?
I så fall kan ditt hem ha laststyrning, vilket innebär att elmätaren styr starten av uppvärmningen. Om du är osäker kan du kontrollera det med din elektriker. Du kan välja den mest lämpliga uppvärmningstiden för dig från 15 olika alternativ - och ändra den vid behov.
Kontrollera dina kontaktuppgifter
För att kunna nå dig vid behov, kontrollera i Caruna+ att dina kontaktuppgifter och adressuppgifter är korrekta. Vi har fått informationen från din elleverantör. Det är en bra idé att alltid hålla dina adressuppgifter uppdaterade.
Lägg till en representant till ditt Caruna+ -konto
Om du vill ge behörighet att se och redigera dina uppgifter kan du ge en annan representationsrättighet till ditt Caruna+ -konto. Du kan enkelt sköta ärendet genom att lägga till Caruna+ -användarnamnet (e-postadressen) för det ombud du vill ha under "hantera ombud". Båda användarna måste ha ett eget konto för Caruna+.