Sähköauton latausratkaisut
Asuintalon sähköjärjestelmän kunto, ikä ja toteutustapa vaikuttavat paljon siihen, millaisia latausratkaisuja kiinteistössä on suositeltavaa käyttää ja miten turvallista sähköautoa on ladata esimerkiksi suoraan kotitalouspistorasiasta. Sähköliittymänne riittävyys kannattaa myös selvittää. Jos sen kapasiteettia täytyy kasvattaa sähköautojen lataamiseksi, myös sähkönjakeluverkkoon voidaan tarvita vahvistuksia. Näissä asioissa kannattaa kääntyä sähkösuunnittelijan puoleen.
Huomioi seuraavat asiat sähköauton latauspisteiden hankinnassa ja käytössä
Ajokilometrit
Lataustehon tarve riippuu kaikista eniten siitä, kuinka paljon autoilla ajetaan vuorokaudessa. Tyypillistä työmatka-ajoa varten ei ole aina välttämätöntä ladata akkuja täyteen. Hitaallakin latauksella saa yön yli ladattua useita kymmeniä ajokilometrejä. Auton akun koko ja ympäröivä lämpötila vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti akku ottaa latausta vastaan.
Latauslaite ja energiamittari
Latauslaitteet voidaan monissa kohteissa asentaa lämmitystolpan sähkökaapelointia hyödyntäen. Latauspisteenä voi toimia myös kotitalouspistorasia tai erillisasenteinen nopea latauslaite. Taloyhtiössä tärkeää on, että latauspisteen yhteyteen asennetaan energiamittarit, joilla sähkönkulutus kohdistetaan käyttäjiin.
Kiinteistön sähköjärjestelmä
Kiinteistön sähkövetojen riittävyys ja kunto kannattaa tarkistaa tässä yhteydessä.
Kuormantasaaja
Kuormantasausta tarvitaan, jos useita sähköautoja ladataan samanaikaisesti suurella teholla tai jos sähköliittymässänne ei ole koko automäärälle riittävästi kapasiteettia. Kuormantasaaja varmistaa, että sähkölaitteiden ja sähköautojen yhteinen tehontarve ei ylitä sähköliittymänne kapasiteettia, vaikka kaikki sähköautot olisivat latauksessa samanaikaisesti.
Kiinteistönne sähköliittymän vapaa kapasiteetti
Kiinteistönne sähköliittymä vaikuttaa saatavilla olevaan tehoon ja voi rajata vaihtoehtoja. Sähköliittymän vapaa kapasiteetti ja tarvittaessa myös keinot sen lisäämiseksi selvitetään kartoituskäynnin yhteydessä. Yksi idea sähkökapasiteetin nostamiseksi ovat aurinkopaneelit.
Muut pihapiirin hankkeet
Kaapeloinnin uusinta kannattaa tehdä pihasaneerauksen tai muun kaivuutöitä edellyttävän remontin yhteydessä. Myös esim. pihan asfaltointi kannattaa lykätä vasta kaapeloinnin kartoituksen jälkeiseen aikaan.
Yleisimmät latauspistokkeet ja niiden tehot
Sopivan latausratkaisun löytämiseksi on tärkeää selvittää oman sähköliittymäsi nykytilanne sekä millainen latausratkaisu sopii parhaiten juuri sinun liikkumistarpeisiisi.
Latauspistokkeen tyypit vaihtelevat jonkin verran automallista riippuen. Lataustehot vaihtelevat kohteesi sähköliittymän ja talon sisäisen verkon mukaan.
Koti- ja työpaikkalataus
Kotilatauskäytössä käytetään yleensä joko tutunmallista Schuko-pistorasiaa tai autojen lataamiseen varta vasten suunniteltua Type 2 -pistoketta. Type 2 -lataustapaa käytetään yleensä latauslaitteen kanssa, kun taas Schuko-pistorasia voi olla suoraan lämmitystolpassa tai talon seinässä. Pikalatausmahdollisuus on monille kotona tai työpaikoilla turha pitkän parkkeerausajan vuoksi.
Pistorasia (Schuko)
- Lataus noin 10 km tunnissa
- Yleinen suosittelu on ladata maksimissaan 8A
- Sähköasennustöitä ei välttämättä tarvita
- Latauspistoke voi hyödyntää lämmitystolpan kaapelointia tai olla talon seinässä oleva kotitalouspistorasia
- Ennen latausta on tärkeä tarkistaa pistorasian ja sisäisen verkon kunto sekä latauskaapelin yhteensopivuus sähköjärjestelmän kanssa
- Mahdollistaa 1,8 kW:n lataustehon
Voimavirta (3-vaihepistorasia)
- Lataus n. 20–60 km tunnissa
- Saatavilla oleva latausteho riippuu pistorasiamallista ja suojaavien sulakkeiden koosta
- Mahdollistaa 11 kW:n lataustehon
Type 2
- Lataus n. 20–110 km tunnissa
- Mahdollistaa lataamisen 1- ja 3-vaiheisena
- Sähköautoille standardisoitu lataustyyppi, joka löytyy useimmista sähköautoista
- Yleisin ratkaisu erikseen asennetuissa sähköauton latauslaitteissa
- Mahdollistaa 22 kW:n lataustehon
Julkiset latauspisteet
CCS Combo
- Lataus jopa 600 km tunnissa
- Lataus toimii tasavirralla (DC)
- Soveltuu esim. BMW:n, Volkswagenin ja Teslan automalleihin
- Mahdollistaa 350 kW:n lataustehon
Chademo
- Lataus jopa 315 km tunnissa
- Lataus toimii tasavirralla (DC)
- Soveltuu esim. Nissanin ja Mitsubishin automalleihin
- Mahdollistaa 62,5 kW lataustehon
Charging point calculator
Latauspistelaskuri
Sähköjärjestelmämuutoksiin voi hakea ARA-tukea
Jos latauspisteitä tai valmiuksia niihin ollaan hankkimassa vähintään viisi kappaletta, taloyhtiö tai sen omistama pysäköintiyhtiö voi hakea hankkeeseen avustusta ARAlta (Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus). Avustusta voidaan käyttää tarvekartoituksen, hankesuunnittelun, kaapeloinnin sekä sähkötöiden kustannuksiin. Jos latauslaitteet ovat taloyhtiön omistuksessa, ARA-tukea voidaan hakea myös laitekustannuksiin. Tuen suuruus on jopa 35 % toteutuneista kustannuksista, kuitenkin enintään 90 000 euroa.
Usein kysyttyä
Mitä sähköauton latauspisteiden asentaminen maksaa?
Latauspiste voi yksinkertaisimmillaan olla kotitalouspistorasia tai latauslaite, joka hyödyntää olemassa olevan lämmitystolpan sähkökaapelointia. Tällaisen nk. hidaslatauksen asennus ei vaadi varsinaisia sähkötöitä. Kotitalouspistorasian sähköturvallisuus auton lataamiseen kannattaa kuitenkin tarkastuttaa asiantuntijalla. Latauslaitteen hinnat ovat suuruusluokkaa 700–1200 euroa.
Nopeammat Type 2 -lataustapaa hyödyntävät ratkaisut maksavat laitteiden osalta hieman enemmän ja vaativat todennäköisemmin muutoksia myös sähköjärjestelmään.
Useita latauspisteitä hankittaessa työn hinta latauspistettä kohden muodostuu yleensä alemmaksi kuin pienissä hankkeissa. Kun latauspisteitä tehdään vähintään viisi, kannattaa hankkeeseen anoa myös ARA-tukea, jolla voidaan kattaa jopa 35 % hankkeen sähköjärjestelmän muutos- ja laitekustannuksista.
Mitkä asiat vaikuttavat latausratkaisun valintaan?
Asuintalon sähköjärjestelmän kunto, ikä ja toteutustapa vaikuttavat paljon siihen, millaisia latausratkaisuja kiinteistössä on suositeltavaa käyttää ja miten turvallista sähköautoa on ladata esimerkiksi suoraan kotitalouspistorasiasta.
Sähköliittymänne riittävyys kannattaa myös selvittää. Jos sen kapasiteettia täytyy kasvattaa sähköautojen lataamiseksi, myös sähkönjakeluverkkoon voidaan tarvita vahvistuksia. Näissä asioissa kannattaa kääntyä sähkösuunnittelijan puoleen.