Usein kysyttyä
Täältä löydät asiakaspalveluumme esitetyt useimmiten kysytyt kysymykset, sekä vastauksia niihin. Jos jokin vielä askarruttaa, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vaikkapa chatin kautta.
Yleistä
Mikä on sähkönjakeluyhtiö?
Sähkön jakelusta tuottajalta sähkön käyttäjälle huolehtii aina paikallinen sähkönjakeluyhtiö kuten Caruna. Sähkönjakelun lisäksi vastaamme alueemme sähköverkoston kunnossapidosta ja rakentamisesta, kehittämisestä, vikapäivystyksestä sekä sähkönkulutuksen mittauksesta.
Asiakaspalvelu
Miten saan yhteyden asiakaspalveluunne?
Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme chatissä ja puhelimitse. Nettisivumme chat-ikkuna aukeaa, kun asiakasneuvoja on vapaa palvelemaan sinua.
Miten ilmoitan muuttuneista yhteystiedoistani?
Asiakastietojen (nimi, henkilötunnus, postiosoite sekä puhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite) pääasiallinen päivitysvastuu on asiakkaan sähkönmyyjällä. Tietojesi muuttuessa otathan yhteyttä sähkönmyyjääsi mahdollisimman pian. Voit päivittää tietosi myös Caruna Plussassa.
Laskutus, hinnoittelu ja tuotteet
Näenkö omat laskuni verkkosivultanne?
Näet omat laskusi ja sopimuksesi Caruna Plussasta.
En voi maksaa laskuani eräpäivänä. Mitä voin tehdä?
Voit siirtää maksupäivää itse Caruna Plussassa ennen kuin laskun eräpäivä on mennyt.
Voimme antaa maksuaikaa enintään 30 päivää alkuperäisestä eräpäivästä. Maksuajalta perimme viivästyskorkoa 9,5 prosenttia. Voimme myös jakaa laskun osiin, jolloin teemme kanssasi maksusopimuksen. Maksusopimuksesta veloitamme viisi (5) euroa.
Vaihdoin sähkönmyyjää, miksi saan laskun Carunalta?
Olet vaihtanut sähköenergian myyjää, et sähkönjakeluyhtiötä. Sähkön jakelee ja laskuttaa aina paikallinen sähkönjakeluyhtiö kuten Caruna. Sähkönjakelu on tarkoin seuratun ja valvotun monopolitoiminnan alaista, eikä sitä voi täten kilpailuttaa.
Sähköenergian voi sen sijaan kilpailuttaa, ja voit vertailla hintoja esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämässä palvelussa.
Mihin perustuvat Caruna Oy:n ja Caruna Espoo Oy:n siirtohinnat?
Hinnoittelumme perustuu sähköverkon ylläpitoon ja kehittämiseen, korjaamiseen ja asiakaspalveluun tarvittaviin kustannuksiin. Verkkopalvelun hintataso määräytyy kunkin sähköverkon oman kustannustason perusteella.
Sähkön jakeluhinta muodostuu kulutukseen perustuvasta siirtomaksusta (c/kWh) ja kiinteästä perusmaksusta (€/kk) sekä tehoasiakkailla lisäksi teho- ja loistehomaksuista. Sähkönjakelun laskutuksen yhteydessä Suomen valtio perii myös sähköveroa.
Energiavirasto valvoo sähkönjakelun hinnoittelua ja sen kohtuullisuutta neljän vuoden valvontajaksoissa. Yhtiöiden jakeluhinnat löytyvät aakkosjärjestyksessä Energiaviraston sivulta.
Miksi en voi kilpailuttaa sähkönsiirtoa? Miten voin kilpailuttaa sähkönmyynnin?
Sähköverkko on niin kutsuttu luonnollinen monopoli, koska rinnakkaisten verkkojen rakentaminen ja ylläpitäminen ei ole taloudellisesti järkevää. Tämän vuoksi et voi kilpailuttaa sähkönjakeluyhtiötäsi.
Energiamaksun voit sen sijaan kilpailuttaa, ja hintoja voit vertailla esimerkiksi Energiaviraston ylläpitämällä Sähkönhinta.fi-sivulla.
Mistä tiedän minkä tuotteen valitsen?
Valitse mittaustapa ja verkkopalvelutuote sähkön tarpeesi ja kulutuksesi mukaan.
Voit vaihtaa sähkön jakelutuotetta halutessasi kerran vuodessa. Vaihtamisesta ei tule sinulle lisäkustannuksia. Tuotevertailua voit tehdä sähkönseurannassa.
Sähkökatkot ja korvaukset
Miten ilmoitan sähkökatkosta?
Tarkista häiriökartta aina ennen vikailmoituksen tekemistä. Kartta päivittyy muutaman minuutin välein. Jos sähkökatko näkyy kartalla, tee vikailmoitus vain, jos sinulla on tarkempaa tietoa vian aiheuttajasta. Se voi olla esimerkiksi sähkölinjalle kaatunut puu, kipinöivä muuntamo, kaatunut pylväs tai vinossa oleva jakokaappi.
Jos sähköt on pois eikä vika näy häiriökartalla etkä ole saanut meiltä vielä viestiä sähkökatkosta, saat meihin nopeasti yhteyden häiriökartan chat-palvelun kautta kellon ympäri. Myös maksuton vikapalvelumme päivystää 24 h numerossa 0800 195 011.
Miksi sähköt ovat ajoittain pois ja sähköverkossa on paljon lyhyitä katkoja?
Sähköt katkeavat yleensä vikatilanteen vuoksi. Vikoja aiheuttavat esimerkiksi myrskyt, ukkonen ja puihin kerääntyneet lumikuormat. Myös eläimet, kuten linnut ja oravat voivat aiheuttaa sähkökatkon. Voimme joutua katkaisemaan sähköt myös suunnitellusti sähköverkon huolto- ja korjaustöiden ajaksi.
Sähköverkosa esiintyvät räpsyt (lyhyet sähkökatkot) johtuvat yleensä sähköverkon suojausautomatiikasta. Se keskeyttää sähkönjakelun hetkeksi tulipalon tai hengenvaaran välttämiseksi. Suojausautomatiikka pyrkii palauttamaan sähköt saman tien, mutta jos vika ei poistu, järjestelmä kokeilee palautusta uudelleen muutaman minuutin kuluttua. Jos vika ei tämänkään jälkeen ole poistunut, sähkönjakelu keskeytyy pidemmäksi aikaa.
Jos sähkökatko on laaja, vikaa selvitettäessä ja korjatessa voimme joutua katkaisemaan ja kytkemään sähköt uudelleen päälle. Nämä katkot ja kytkennät vaikuttavat vian piirissä olevien asiakkaiden sähkönjakeluun useitakin kertoja
Valomme vilkkuvat, kun naapuri käyttää klapikonetta, painepesuria, kuivaa viljaa tms. Miksi ette vahvista verkkoa riittävästi?
Paljon virtaa tarvitsevien laitteiden käynnistys samanaikaisesti muun sähkönkäytön kanssa voi aiheuttaa sähköverkolle liian suuren kuormituksen, mikä saa valot välkkymään. Välkyntä ja jännitekuopat eivät riko standardin mukaisia laitteita.
Asiakkaan sähköverkko on rakennettu sovitun liittymäkoon mukaisesti. Joskus laitteen käynnistysvirta ylittää sovitun liittymäkoon.
Jakeluverkon vahvistaminen yksittäisen häiriötä aiheuttavan laitteen vuoksi ei ole järkevää. Jos sähköverkkoa vahvistetaan, korjaamisen kustannukset ovat häiriön aiheuttajan vastuulla.
Voinko saada teiltä ilmoituksia sähkökatkoista?
Kyllä vain! Saat viestin keskijänniteverkon työ- ja vikakeskeytyksistä tekstiviestillä tai sähköpostitse Sähkövahti-palvelumme avulla. Emme lähetä ennakkoilmoituksia postitse, kun olet tilannut sähköiset ilmoitukset.
Saanko Carunalta korvauksen lyhyiden sähkökatkojen aikana hajonneista laitteista?
Nykyaikaisten laitteiden tulee kestää normaalit sähkön pois- ja päällekytkennät, joten emme maksa korvauksia niistä aiheutuneista vahingoista. Jos laite rikkoutuu tavanomaisessa jännitteen pois- tai päällekytkennässä, on laite suojaustasoltaan riittämätön tai se on muutoin vaurioitunut.
Sähköliittymät - sähköverkkoon liittyminen
Milloin tarvitsen sähköliittymän?
Tarvitset sähköliittymän, kun rakennat uutta kotia tai muuta kiinteistöä. Sähköliittymä on pääsylippusi sähköverkkoon, jolla saat sähköt tonttisi rajalle saakka sekä perustan sähkösopimuksen tekemiseen. Lisäksi tarvitset sähköurakoitsijan, joka asentaa tontillesi sähköpääkeskuksen ja liittymisjohdon, jolla talosi sähköt kytketään Carunan jakeluverkkoon.
Ota meihin yhteyttä heti rakentamisen aloitusvaiheessa, jotta saat sähköt tontillesi hyvissä ajoin.
Olen ostanut kiinteistön ja olen sähköliittymän uusi omistaja. Mitä minun tulee ilmoittaa sähköyhtiölle?
Kun kiinteistön ja sähköliittymän omistaja vaihtuu, voit ilmoittaa muutoksesta asiakaspalveluumme näppärimmin chatin kautta. Tarvittaessa pyydämme sinua toimittamaan meille dokumentin, jolla omistajanmuutoksen voi todentaa.
Sähköverkon rakentaminen ja uudistaminen
Miksi ette vain kaada puita verkon läheltä, miksi kaapeloitte?
Sähkönjakelun luotettavuutta parannetaan useilla eri toimenpiteillä kuten kaapeloinnilla, pylväiden vaihdoilla, lisäämällä automaatiota ja rengasyhteyksiä. Sen lisäksi pidämme sähkölinjojen viereiset alueet siisteinä, jotta esimerkiksi tuuli tai lumi ei kaada puita linjoille.
Miksi vaihdatte pylväitä, ettekä kaapeloi?
Pylväitä vaihdetaan, kun johdon kapasiteetti riittää alueen asiakkaiden tulevien tarpeiden täyttämiseen tai kun maaperä on kaivamisen kannalta vaikeaa.
Rakennamme sähköverkkoa kustannustehokkaasti ja varmistamme, että asiakkaamme saavat sähkönsä kestävällä tavalla, pitkälle tulevaisuuteen katsoen ja paikalliset tarpeet huomioiden. Joissakin kohteissa ilmajohto on yhä maakaapelia parempi vaihtoehto.
Miten valitsette alueet, joilla kunnostatte sähköverkkoa?
Rakennamme ja uudistamme sähköverkkoamme niin, että se palvelee asiakkaitamme luotettavasti nyt ja tulevaisuudessa. Teemme sähköverkon saneerausta asiakasvaikutuksen mukaan järjestyksessä, josta asiakkaamme hyötyvät eniten. Työt aloitetaan alueista, joilla asiakastiheys ja siirrettävän sähkön määrä ovat suurimpia.
Tavoitteenamme on, että asiakas hyötyy verkon uusimisesta niin, että keskeytykset ja katkot vähenevät ja lyhentyvät ja vastaavat sähkömarkkinalain tavoitetasoja.
Miksi minä maksan verkonparannuksista?
Suomalainen sähköverkko on rakennettu pitkälti useita vuosikymmeniä sitten, joten se on monin paikoin käyttöikänsä päässä. Haluamme taata, että saat maksamallesi sähkönjakelumaksulle vastinetta: nykyaikaisen sähköverkon, joka toimii luotettavasti myös tulevaisuudessa. Uudistettu sähköverkko vähentää sähkökatkoja ja mahdollistaa ripeämmät korjaustyöt, jos sähköt katkeavat.
Voinko ostaa purettuja pylväitä?
Emme luovuta sähköpylväitä ollenkaan ulkopuolisille. Toimitamme verkosta puretut pylväät kierrätyskumppanimme kautta kierrätyslaitokseen energiahyötykäyttöön.
Tekniset asiat
Voinko vaikuttaa lämmityksen ajastamiseen itse?
Kyllä! Sähkökuorman ohjaus -palvelumme avulla ajastat sähkökäyttöisiä varaavia lämmityslaitteita, kuten lämminvesivaraajaa tai varaavaa lämmitystä käynnistymään yö- tai päiväaikaan. Kuormanohjauksen avulla voit hallita omaa sähkönkulutustasi. Palvelu on maksuton eikä se vaikuta siirtotuotteeseen tai hinnoitteluun.
Voiko Carunan mittareihin liittää kotiautomaatiota?
Jos sinulla ei ole HAN-portillista sähkömittaria, voit tilata sähkömittarin vaihdon Carunan asiakaspalvelusta. Mittarinvaihdosta veloitamme palvelumaksuhinnaston mukaisen maksun.
Valokuidun rakentaminen
Tuleeko valokuitu aina, kun Caruna saneeraa sähköverkkoa?
Kuitua rakennetaan silloin, kun se on taloudellisesti järkevää. Toimintamalli perustuu sähköverkon ja valokuidun yhteisrakentamiseen. Jokainen alue arvioidaan yhdessä operaattorin kanssa. Esimerkiksi jos alueella jo on valokuitu, toista päällekkäistä valokuituverkkoa ei kannata rakentaa. Valokuidun rakentaminen riippuu myös alueen asukkaiden kiinnostuksesta: kokonaista uutta kuituverkkoa ei kannata rakentaa, jos siihen haluaa liittyä vain muutama kotitalous.
Jos sähköverkko on jo valmiiksi maakaapeloitu, niin yhteisrakentamisen hyötyjä ei voida saavuttaa. Myös tällaisille alueille operaattori voi tarjota valokuidun rakentamista, jos alueelta löytyy riittävä määrä kuituliittymistä kiinnostuneita asiakkaita.
Osa Carunan sähköverkon maakaapelointiprojekteista saattaa sijaita niin kaukana valokuituverkon solmupisteistä, ettei niihin ole mahdollista rakentaa valokuituyhteyttä.
Kuka tämän lystin maksaa?
Valokuidusta maksavat vain ne kotitaloudet, jotka päättävät kuituyhteyden hankkia. Kotitaloudet maksavat valokuituyhteydestään heti liittymän valmistuttua liittymismaksun, joka kattaa osan rakentamiskuluista, ja operaattori investoi loput.
Kuituverkon rakentamiskustannukset eivät vaikuta sähkönjakelun hintoihin ja eivät siten tule sähkönjakeluasiakkaiden maksettavaksi.