Uutishuone

Limit search

Carunan vuosi 2022: Energiakriisi nosti kustannuksia ja nopeutti käynnissä olevaa energiamurrosta

Carunan toimintaympäristö heikentyi merkittävästi vuoden 2022 aikana valvontaviranomaisen poikkeuksellisesti kesken valvontajakson tekemien muutosten ja Ukrainan sodasta alkaneesta energiakriisistä johtuvan yleisen kustannustason nousun vuoksi. Konsernin liikevaihto oli tammi-joulukuussa 484,6 (499,8) miljoonaa euroa ja investoinnit 133,6 (140,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto ennen rahoituksesta johtuvia kuluja laski edellisvuoteen verrattuna. Nettorahoituskulut olivat 121,0 vastaten noin 25 % liikevaihdosta.
Uutinen ·

Varaudu kesällä ukkosen aiheuttamiin sähkökatkoihin

Kesä on ukkosaikaa, jolloin kannattaa varautua ukkosen aiheuttamiin vikoihin. Ukkosmyrskyt voivat rikkoa sähkö- ja puhelinverkossa olevia laitteita etenkin haja-asutusalueilla. Edullisin keino estää tietokoneiden, viihde-elektroniikan ja puhelinlaitteiden rikkoutuminen on irrottaa laitteet pistorasioista ukonilman ajaksi. Myös antenni-, puhelin- ja internetkaapelit kannattaa irrottaa.
Artikkeli ·
Salamointia

Viisi vinkkiä ukkosten aiheuttamien sähkökatkojen varalle

Ukkosen aiheuttamiin sähkökatkoihin kannattaa varautua etenkin haja-asutusalueilla. Tyypillisesti ukkosviat sähköverkossa johtuvat sähkölinjalle kaatuneesta puusta. Ukkosmyrskyt voivat rikkoa sähkölaitteita etenkin alueilla, jossa sähkö- ja puhelinverkot ovat pitkälti ilmalinjoja.
Artikkeli ·
Viisi vinkkiä ukkosten varalle

Automatiikka lyhentää sähkökatkojen kestoa

Kun sähköverkkoon tulee vika, Carunan käyttökeskuksen näytöille ilmestyy monenlaisia hälytyksiä ja ilmoituksia. Käyttökeskuksen käytönvalvoja tekee arvion siitä, pitääkö uhkaava vikapaikka saada sähköttömäksi vai onko esimerkiksi kaatunut puu katkaissut sähkön toimituksen kokonaan. Tulevaisuudessa vianhallinta tapahtuu yhä enemmän automatiikalla, ja vianhallinta nopeutuu.  
Artikkeli ·
Automatiikka lyhentää sähkökatkojen kestoa

“Carunalla asioita tehdään yhdessä”

Noora Kärki on työskennellyt Carunalla vuodesta 2015 asti. Hän on edennyt vuosien varrella asiakaspalvelijasta prosessipäälliköksi. Mikä on saanut hänet jäämään yhtiöön?
Artikkeli ·