Uutishuone
Limit search
Sähköauton akusta voi tulevaisuudessa syöttää energiaa sähköverkkoon – Carunan asiantuntija suosittelee panostamaan älykkääseen lataukseen
Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköautojen akkuihin varastoitua sähköenergiaa voidaan käyttää verkon ja asiakkaiden tarpeisiin. Tällä hetkellä vain harvat autot ja laturit mahdollistavat kaksisuuntaisen latauksen, mutta tulevaisuudessa se voi olla arkipäivää. Akun tyhjentämisestä voi tehdä pienen tulonlähteen, mutta lataus myös kuluttaa akun kapasiteettia. Carunan innovaatiopäällikkö panostaisi ensin älykkääseen lataukseen.
Sähköautobuumi ei ole ohi – lataukselle tarvitaan nyt isompia liittymiä
Sähköauton latauspisteitä pystytetään entistä enemmän huoltoasemille ja ruokakauppoihin. Sähkönjakeluyhtiö Carunalle tulee kasvavissa määrin kyselyitä sähköliittymistä, joita otetaan sähköautojen latauspisteitä varten. Liittymien koko on kasvanut, mikä kertoo suuremmista ja nopeammista latauspaikoista.
Mitä tapahtuu käytöstä poistetuille sähköpylväille?
Vanhojen sähköpylväiden kierrätystä ja elinkaarta seurataan Carunassa tarkoin, sillä ne sisältävät vaarallisia kyllästysaineita. Mitä vanhoille pylväille tapahtuu? Ketkä pylväitä voivat käyttää? Ja voiko niistä rakentaa vaikka puutarhapenkin?
Carunan tietojohtaja Laura vastaa sähkötalon datasta
Carunan tietojohtaja Laura Liljanderilla on missio. Hän haluaa, että Carunan kaikki tavoitteet ja päätökset pohjataan tietoon. Tietojohtaja vastaa nimensä mukaisesti tiedosta – eli siitä, että tekemisen keskiössä on data.
Etätyön mestarit – Ilkka ja Olli ovat Carunan vahvistukset Oulussa
Pandemia ja etätyösuositukset ovat muuttaneet työnteon tapoja ja paikkoja. Myös moni carunalainen tekee töitä muualta kuin toimistolta Espoosta. Ilkka Möttönen ja Olli Kujanperä ovat Carunan vahvistukset Oulussa.
Häviösähkö painaa hiilijalanjäljessä - mutta mitä se oikein on?
Vuonna 2020 Carunan hiilijalanjälki oli 142 kt CO2. Se on pienempi kuin edellisvuosina. Hiilijalanjäljessä erottuu yksi tekijä: häviösähkö. Mitä ihmettä se on?