Uutishuone
Limit search
Sähköauton akusta voi tulevaisuudessa syöttää energiaa sähköverkkoon – Carunan asiantuntija suosittelee panostamaan älykkääseen lataukseen
Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköautojen akkuihin varastoitua sähköenergiaa voidaan käyttää verkon ja asiakkaiden tarpeisiin. Tällä hetkellä vain harvat autot ja laturit mahdollistavat kaksisuuntaisen latauksen, mutta tulevaisuudessa se voi olla arkipäivää. Akun tyhjentämisestä voi tehdä pienen tulonlähteen, mutta lataus myös kuluttaa akun kapasiteettia. Carunan innovaatiopäällikkö panostaisi ensin älykkääseen lataukseen.

Sähköautobuumi ei ole ohi – lataukselle tarvitaan nyt isompia liittymiä
Sähköauton latauspisteitä pystytetään entistä enemmän huoltoasemille ja ruokakauppoihin. Sähkönjakeluyhtiö Carunalle tulee kasvavissa määrin kyselyitä sähköliittymistä, joita otetaan sähköautojen latauspisteitä varten. Liittymien koko on kasvanut, mikä kertoo suuremmista ja nopeammista latauspaikoista.

Miten sähköauto toimii talvella?
Liikenne sähköistyy moottori kerrallaan. Käytännössä kaikki sähköautot on kuitenkin suunniteltu Suomea huomattavasti leudommissa oloissa. Kestääkö sähköauto siis pakkasia? Hyytyykö kiesin akku talvella kuin pari vuotta vanha älypuhelin?

Voiko 800 sähköautoa ladata samaan aikaan? Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen valmistuvassa pysäköintilaitoksessa voi
Keilaniemi on Espoon toimistorakennusten keidas. Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen saapuminen omalla autolla helpottuu, kun YIT:n rakentama 1 600 paikkainen pysäköintilaitos otetaan käyttöön. Halliin on suunnitteilla 800 sähköauton latauspistettä.

Kohonnut sähkön hinta ei vaikuta sähköautojen suosioon – Carunan verkkoalueella sähköautoja ensirekisteröitiin eniten Espoossa, Hyvinkäällä ja Kirkkonummella
Sähköautojen suosio jatkaa kasvuaan, vaikka sähkön riittävyys ja hinta huolestuttavat suomalaisia. Huolimatta sähköautoilun kallistumisesta on sähkö edelleen bensaa ja dieseliä edullisempi vaihtoehto.

Selviämmekö energiamurroksesta? Mikan työtä on ennustaa tulevaisuutta
Nuorena Mika Suomi kasasi hampurilaisia pikaruokaravintolassa ja haaveili ammattiurheilijan urasta. Nykyisin hän on yksi Carunan kolmesta innovaatiopäälliköstä. Hänen työtään on ennustaa tulevaisuutta. Millaista on olla töissä Carunalla?

Aleksi pitää huolen siitä, että suomalaisilla pysyvät valot päällä
Carunalla oli vuonna 2021 yli 88 000 kilometriä sähköverkkoa. Se on yli viidennes Suomen sähköverkoista. Verkkojen kautta sähköä kulkee 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Energiamurros tarvitsee innovaatioita, mutta samalla on huolehdittava perustekemisestä - eli siitä että sähkö kulkee häiriöttä.

Armi-myrsky vieraili Salossa – tulevaisuudessa vahingot vältetään älykkäällä ja säänkestävällä sähköverkolla
Helmikuun ensimmäisinä viikonloppuina Valtteri- ja Armi-myrskyt kurittivat Etelä- ja Lounais-Suomea. Etenkin Salon seudulla tilanne oli vaikea, ja alueella oli paljon sähkökatkoja. Armin kaltaisista myrskyistä tuskin päästään, mutta jatkossa sähköverkon tuhot pienenevät ja sähkökatkot vähenevät.
Historiallinen tammikuja ja muinaismuistoalueita – Sähköverkon rakentamisessa otetaan espoolaisille tärkeä ympäristö huomioon
Caruna rakentaa Espoossa kuuden kilometrin pituista maakaapelia Leppävaarasta Sinimäkeen turvaamaan kaupungin kasvavaa sähkönkulutusta. Kaapelin reitti kulkee Kilon kartanon läheisyydessä, joten rakennustyössä on otettu huomioon 1700-luvulta lähtien kartanon maisemissa seissyt tammikuja.
Sähköautot yleistyvät ja latauspisteiden määrä kasvaa – mitä se tarkoittaa sähkönjakeluverkolle?
Vuonna 2030 Suomessa arvioidaan olevan yli puoli miljoonaa sähköautoa ja ladattavaa hybridiä. Kasvava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja paremmin saavutettavampaa latausverkostoa sekä kestävää jakeluverkkoa.
Sivutus