Asiakaspalvelu kotikonttorilta - miten se sujuu?

Artikkeli
Miten asiakkaiden palveleminen ja tiimien välinen yhteistyö sujuu, kun koko verkkopalvelukeskus on etänä? Miten pitää mieli virkeänä ja tiimihenkeä yllä poikkeustilanteessa? Mietteensä ja fiiliksensä meille jakavat Carunan verkkopalveluasiantuntija Tiia Turunen ja asiakaskokemuspäällikkö Laura Sohlman.

Tiia Turunen, verkkopalveluasiantuntija, chat ja some

“Asiakaspalvelu sujuu poikkeustilanteesta huolimatta erittäin hyvin. Itse palvelen asiakkaita chatissa ja somessa, joten näiden kanavien kanssa työskentely onnistuu näin etäkonttorilta mainiosti!

Kollegan seuraa toki kaipaa, mutta apua voi kysyä näppärästi Skypellä tai Teamsilla. Onneksi kollegat ovat hyvin auttavaisia ja apua saa, kun tarvetta on. Teamsilla voi jakaa näytön puhelun ohessa, joka auttaa kinkkisissä tapauksissa. Videopuhelu kollegan kanssa on myös oiva tapa jakaa tietoa ja osaamista etänä. Yhteiset kahvihetket kollegoiden kanssa ovat tulleet tutuksi videopuhelun kautta.

Yhdessä tekemistä ei ole unohdettu poikkeustilasta huolimatta, vaan nyt se on entistäkin tärkeämpää, vaikkakin se tapahtuu etänä. Pidämme kiinni tauoista ja yhteisistä taukojumpista – jumppaamme jakamalla oma näyttöruutu kollegalle.

Oma työni on pysynyt täysin ennallaan ja työnjako tiimin kanssa toimii mielestäni moitteettomasti. Aamun kuviot sovitaan Skypessä ja katsotaan, miten paketti saadaan pysymään tukevasti kasassa koko päivän ajan. Tiimityö onnistuu siis näinäkin aikoina. Yhteishenki ei ole kadonnut minnekään!

Ainoa miinus on se, ettei näe kollegoja face-to-face ja heitä alkaa olla jo ikävä! Onneksi videopuheluita voi hyödyntää ja kannustankin kaikkia siihen! Kannattaa ottaa muutaman kerran viikossa yhteinen kahvihetki ja vaihtaa kuulumiset – vaikka jo ennen työpäivän alkua. Taukojumppaa kannattaa myös tehdä nyt erityisen paljon niin pysyy mieli virkeänä ja kroppakin kiittää. Pieni ulkoilu tauolla tekee myös hyvää. Ai niin – saahan aamuisin nukkua pidempään eikä haittaa, jos tukka on pystyssä!“

Tiia kotonaan etätöissä.
Tiia Turunen kotonaan etätöissä.

Laura Sohlman, asiakaskokemuspäällikkö

“Poikkeustilanne on sujunut oikein mallikkaasti ja tiimin kanssa aloitamme päivän yhteisellä aamukaffehetkellä ennen linjojen avautumista. On mukavaa aloittaa päivä kuulumisia kysellen ja kahvimukeja vertaillen. 

Kaipaan erittäin paljon omia tiimiläisiä, kollegoja sekä henkilöstöruokalan lounasta. Eräänä päivänä syödessäni Saarioisten jauhelihapizzaa mikrolämpimänä, ajattelin, että nyt olen käynyt ’pohjalla’.

Esimiestyö sujuu ihan samalla tavoin kuin normaalina aikanakin, mutta kyllä kaltaiseni ihminen kärsii vuorovaikutuksen puutteesta. Teamsin videopalaveri ei korvaa aitoa vuorovaikutusta millään tavalla. 

Ympäriltä kuuluu ikäviä uutisia tuon tuosta. Ihmisiä lomautetaan ja irtisanotaan. Meillä sähkö kulkee edelleen ja töitä riittää, mistä saamme olla nyt kiitollisia!

Poikkeustilanteessa olen tehnyt monta en ole koskaan -havaintoa. Minä siis en ole koskaan...

  • leiponut näin ahkerasti
  • tarkkaillut kevään merkkejä ulkona liikkuessa 
  • katsonut aamutv-lähetyksiä lähes päivittäin
  • laskenut aamulenkillä nähtyjen fasaanien määrää
  • ymmärtänyt, että saattaisin olla myös ihan pätevä ala-asteen opettaja

Ja viimeisempänä: en ole koskaan elänyt niin vahvasti hetkessä, kuin tällä hetkellä.”

Laura tutkimassa kevään merkkejä lastensa kanssa.
Laura tutkimassa kevään merkkejä lastensa kanssa.

Lue lisää