Kesätöihin Carunalta Carunalle: Arsi sai kesätyöntekijän omasta organisaatiosta

Artikkeli
Viivi Lindfors Caruna.
Keväällä HSEQ-päällikkö Arsi Näkki yllättyi saadessaan kesätyöhakemuksen Carunan sisältä. Verkkopalveluasiantuntija Viivi Lindfors sai HSEQ-koordinaattorin kesätyön ja pääsee nyt oppimaan uutta Carunan sisällä.

Carunalla työntekijöiden sisäisiin siirtymisiin kannustetaan. Yksi osaamisen kehittämisen malli on työnkierto, jossa asiantuntija siirtyy määräajaksi toiseen tiimiin oppimaan uutta.  

“Yllätyin Viivin hakemuksesta, mutta pian tajusin, että tämähän on loistojuttu! Annoin samalla oman kesätyöntekijäpaikkani Viivin alkuperäiseen tiimiin, joten kesätyöntekijöiden määrä pysyi vakiona”, Arsi Näkki sanoo.  

HSEQ-koordinaattorina Lindfors esimerkiksi valmistelee esityksiä ja materiaaleja, hoitaa raportointia ja tekee selvitystöitä Näkin HSEQ  (health, security, environment and quality) -tiimissä.

Turvallisuusteema yhdistää Carunan eri työtehtäviä

Viivi Lindfors työskentelee Carunan liittymäpalvelut-tiimissä, jossa hoidetaan asiakkaiden sähköliittymiin ja tilauksiin liittyviä asioita. Carunalla Lindfors on työskennellyt yli viisi vuotta, mutta varpaan kastaminen asiakaspalvelun ulkopuolelle on uutta. Kesätyössä hän näkee mahdollisuuden tutustua turvallisuusteemaan lähemmin.  

“Olen jo nyt oppinut paljon turvallisuuspoikkeamien käsittelystä ja järjestelmistä. Haluan oppia lisää, jotta voin opastaa myös muita.”

Turvallisuusasiat ovat toki tärkeitä myös liittymäpalveluissa, jossa Lindfors neuvoo asiakkaita ja urakoitsijoita rakentamiseen ja asennuksiin liittyen.

“Asiakkuus-puolen töissäni olen jatkuvasti tarkka siitä, miten opastan, sillä se vaikuttaa asiakkaiden, urakoitsijoiden ja sähköasentajien turvallisuuteen. Neuvon aina turvallisuus edellä”, Lindfors sanoo.  

Työnkierto kasvattaa työntekijän osaamista  

Siitä, että kesätyöntekijä tulee organisaation sisältä, on hyötyä.

“Viivi tuntee talon tavat, joten perehdytys on kevyempi. Koska Viivillä on lonkeroita joka paikkaan, asioiden selvittäminen on nopeampaa. Työhön kuuluu paljon yhteistyötä ja vastauksien etsimistä muualta organisaatiosta”, Näkki sanoo.  

Lisäksi asiakaspalvelun tunteminen auttaa.  

“Tällä hetkellä päivitän HSE-arviointilomaketta, jota käytän päivittäisessä työssäni liittymäpalveluissa, kun arvioin työkohteen riskejä. On hienoa, että pääsen tuomaan työhön näkemystä siitä, miten lomakkeesta saadaan meille asiakaspalveluun mahdollisimman hyvä työkalu.”

Työnkierrossa paljon on kiinni esihenkilöiden asenteesta. Lindforsin oma esihenkilö suhtautui positiivisesti Lindforsin poissaoloon.

Miten HSEQ-tiimin työ eroaa liittymäpalvelut-tiimin työstä?

“Työ on itsenäisempää. HSEQ-koordinaattorin työ on asiantuntijatyötä, ja vastaan itse työn aikatauluttamisesta. Hektisessä asiakastyössä tilanteet ovat tapauskohtaisempia. Kesätyössä taas pääsen syventymään yhteen asiaan kerrallaan.”

Miten liittymäpalvelut-tiimiläinen on onnistunut kesätyössään tähän mennessä?  

“Viivillä on mennyt loistavasti, hän on tehokas, utelias ja nopea oppimaan”, Näkki kehuu.  

Lue lisää