Työelämäkoululainen: Erika Lietzén sai kollegasta opettajan

Artikkeli
Erika Lietzén Caruna.
Kun omassa työssään haluaa kokeilla jotain täysin uutta, ei välttämättä tarvitse vaihtaa yritystä tai lähteä opiskelemaan. Kun työntekijälle tarjotaan mahdollisuus opetella uutta organisaation sisällä, tieto pysyy talossa.

Kun Carunan liiketoiminta-asiantuntija Erika Lietzénin päässä muhi kiinnostus data-analytiikkaan ja koodaamiseen, ensimmäinen ajatus oli lähteä opiskelemaan. Pitkän kurssin käyminen tuntui kuitenkin isolta sitoutumiselta - varsinkin, jos heti alkuun joutuisi toteamaan, ettei aihe olekaan kiinnostava. 

Lietzén pohti yhdessä esihenkilönsä kanssa, miten data-analytiikkataitoja voisi kartuttaa. Carunalta löytyikin analyytikko, joka otti Lietzénin oppilaakseen. 

Liiketoiminta-analyytikko Toni Jukonen opettaa Lietzéniä tekemään kyselyitä datasta SQL-koodikielellä. Samalla kun Lietzén oppii koodaamista, Jukonen saa asiantuntijalta apua omiin projekteihinsa. 

Pitkään talossa ollut Lietzén tuntee sekä toimialan että Carunan järjestelmät ja tietää, mitä dataa ne sisältävät. Jatkossa hän pystyy toimimaan linkkinä dataosaajien ja järjestelmäprojektien välillä. 

Kollega on paras opettaja 

Lietzénin omat opinnot olivat kaukana sekä energia-alasta että data-analytiikasta. Hän opiskeli alun perin matkailun kehittämistä, mutta ainoa työkokemus siitä tuli harjoittelusta vuosia sitten. Lietzénin ura sähköverkkoyhtiössä alkoi kesätöissä puhelinvaihteesta 18-vuotiaana ja eteni opintojen jälkeen kehityshankkeiden ja projektien kautta asiantuntijaksi ja projektipäälliköksi.

Varsinaista koodaamistaustaa Lietzénillä ei ole, mutta data on aina ollut työn keskiössä. 

“Olen pyörittänyt projekteissani tuhottomia määriä Exceleitä, ja toki järjestelmien migraatioissa joutuu käsittelemään isoja tiedostoja ja tekemään Exceliin kaavoja – mutta aina minua on jollain tapaa data-analytiikka kiinnostanut”, Lietzén sanoo. 

Nyt Lietzén saa syventyä dataan luvan kanssa. 

“Toni on hyvä ja johdonmukainen opettaja. Hän sanoi käyvänsä asioita läpi niin kuin olisi toivonut, että ne hänelle olisi käyty aikanaan läpi”, Lietzén kehuu. 

Varsinaista lukujärjestystä Lietzén ja Jukonen eivät ole sopineet. Opetusta on varattu kalentereiden sen salliessa. Lietzén saa lisäksi “kotiläksyä”.

“Olen esimerkiksi hakenut datasta tietoja ja testannut koodeja, joita Toni on tehnyt.” 

Oppituntien myötä Lietzénin oma oppimispaletti kasvaa. 

“Opiskelen asioita, joiden yhteyden omaan työhöni ymmärrän, joten se on todella palkitsevaa. Carunalla asenne oppimista kohtaan on muutenkin positiivinen. Se, että saamme käyttää työaikaa tähän, on huikeaa. Kun oppii vaikeitakin asioita, itsevarmuus nousee.”

Lietzénin mukaan esihenkilön rooli kehittymisen tukemisessa on suuri.

“Jos esihenkilöltä löytyy tukea, aina on tapoja oppia uutta. Voi hypätä toiseen tiimiin opettelemaan tai käydä lyhyitä kursseja. Carunalla on niin hyvä porukka, että voi vaikka lampsia jonkun luokse sanomaan, että voisitko opettaa mulle tämän yhden jutun.”

Datalla johtaminen kuuluu Carunan strategiaan

Uuden oppiminen datan avulla tukee Carunan strategiaa. Data-analytiikan osaajia onkin tullut organisaatioon viime vuosina paljon.

Carunalla on paljon dataa esimerkiksi asiakkaiden sähkönkäytöstä. Sen avulla asiantuntijat voivat ratkaista asiakkaan ongelmat jo ennen kuin asiakas huomaa ongelmaa olevankaan. Lisäksi datasta voi selvittää, miten ja milloin sähköä kulutetaan. Energiamurroksen ratkaisemisessa tällaisilla asioilla on merkitystä. 

“Tällä hetkellä haluan syventää osaamistani Carunan sisällä ja tulevaisuudessa mahdollisesti laajentaa sitä ulkopuolisilla opinnoilla. Toivon, että pääsen jatkossa mukaan projekteihin, joissa voin hyödyntää uutta dataosaamistani. Haluan ymmärtää dataa ja sitä, mihin sitä käytetään.”

Lue lisää