Viidestoista vuosi sähkötalossa - “Parasta on ollut tavata asiakkaita”

Artikkeli
Pauli Salo
Pauli Salolla on meneillään viidestoista vuosi Carunalla. Vuosien varrelta parhaiten ovat jääneet mieleen kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Tällä hetkellä Salo on tyytyväinen siihen, että saa tehdä työtä josta tykkää.

Pauli Salo aloitti nykyisessä työpaikassaan jo tradenomiopintojensa aikana, ja kesätyö vaihtui pitkäksi ja menestyksekkääksi uraksi. Vuosiin on mahtunut opinnäytetyö, palveluneuvojan, esihenkilön ja controllerin työtä. Tällä hetkellä Salo toimii Carunalla kehityshankepäällikkönä.   

Vuonna 2015 Salo oli mukana perustamassa Carunan omaa asiakaspalvelua. Hän auttoi asiakkaita teknisissä asioissa, kehitti asiakaspalvelua ja koulutti uusia kollegoita.

“Kun asiakaspalvelu perustettiin, sinne koulutettiin vanhoja työntekijöitä ja rekrytoitiin uusia talon ulkopuolelta. Olin asiakaspalvelussa jonkinlainen yleismies ja coach, joka huolehti, että homma rullaa", Salo sanoo.   

Myöhemmin Salo opiskeli ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon palvelumuotoilusta ja siirtyi Carunan kehitystiimiin. Jälleen opinnäytetyö liittyi Carunaan.   

“Opinnäytetyöni käsitteli Carunan uutta asiakkuudenhoitomallia. Järjestin työpajoja, joihin osallistui yli sata carunalaista. Siinä tuli työkaverit tutuiksi”, Salo muistelee.

Kriisissä kaikki halusivat auttaa asiakasta 

Salon suosikkiprojekti on ollut Carunan asukaspalvelu, joka kiersi vuosina 2019–2021 tapaamassa asiakkaita alueilla, joille rakennetaan sähköverkkoa.  

“Asukaspalvelu oli aina valmis keskustelemaan mistä tahansa Carunaan liittyvästä asiasta kadunkulmilla, kaupoissa, toreilla ja ihmisten kodeissa. Siellä vedettiin paljon pullaa ja kahvia. Samalla tehtiin paljon yhteistä hyvää - autettiin iäkkäämpiä ihmisiä digipalveluissa, kuunneltiin ja keskusteltiin”, Salo muistelee. 

Toinen muisto liittyy Tapani-myrskyyn, joka vuonna 2011 aiheutti lukuisia tuhoja ja jätti paljon asiakkaita ilman sähköjä. Kaksitoista vuotta sitten sähköverkko oli huomattavasti huonommassa kunnossa kuin nykyään. Salo muistaa asiakkaiden hädän, mutta myös valtavan yhteishengen toimistolla, kun jokainen halusi auttaa. 

“Olin silloin tiimiesihenkilö. Oma tiimini lopetti hetkeksi kaiken muun työn ja keskittyi vastaamaan asiakkaiden soittoihin. Kaikki halusivat auttaa asiakkaita, ja monet tekivät töitä yötä myöten”, Salo sanoo.  

Mikä on saanut viihtymään Carunalla näin pitkään? 

“Mielenkiintoinen työnkuva. Mun on ollut aina vaikea hyväksyä, jos huomaan että asiat voisi tehdä paremmin, ja oon myös aina saanut firmasta vastakaikua mun parannusideoille.” 

Salon mukaan energia-asiat kiinnostavat nyt yhteiskunnassa aiempaa enemmän, ja carunalaisena on helppo ajatella tekevänsä merkityksellistä työtä. Energiamurroksen toteutumisen näkee arjessa joka päivä, kun asiakkaat hankkivat aurinkopaneeleja ja sähköautoja. 

“Lisäksi Caruna on ajan hermolla siitä, millainen on hyvä työpaikka - työntekijöitä esimerkiksi kuunnellaan. Se näkyy suoraan esimerkiksi viime vuosien Great Place to Work –palkinnoissa.” 

Lue lisää