Voiko 800 sähköautoa ladata samaan aikaan? Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen valmistuvassa pysäköintilaitoksessa voi

Artikkeli 01.12.2022 klo 09:18
Voiko 800 sähköautoa ladata samaan aikaan? Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen valmistuvassa pysäköintilaitoksessa voi
Keilaniemi on Espoon toimistorakennusten keidas. Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen saapuminen omalla autolla helpottuu, kun YIT:n rakentama 1 600 paikkainen pysäköintilaitos otetaan käyttöön. Halliin on suunnitteilla 800 sähköauton latauspistettä. 

Espoon Keilaniemessä on ollut vilinää jo monta vuotta. Alueella on toimistorakennuksia, hotelleja sekä kehä I, minkä vuoksi siellä vilistää paljon ihmisiä. Metro tarjoaa hyvän kulkuyhteyden työpaikoille, mutta alueella varaudutaan myös omalla autolla liikkuviin. 

Nyt Keilanimeen rakennetaan valtavaa pysäköintilaitosta, jonka päätoteuttajana toimii YIT. Laitokseen tulee yhteensä 1 600 pysäköintipaikkaa, joista puolet varustetaan sähköauton latauspisteillä.  Loputkin paikat varaudutaan varustamaan latauspisteillä tulevaisuudessa. Rakennustyöt käynnistyivät syksyllä 2022, ja arvioiden mukaan pysäköintilaitos otetaan käyttöön vuonna 2026. Pysäköintilaitos on HGR Property Partnersin, Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen ja YIT:n perustaman, Keilaniemen Kiinteistökehitys Strike Ky-yhteisyrityksen kehittämä ja toteuttama hanke.

"Isojakin pysäköintihalleja löytyy Suomesta jo ennestään, mutta Keilaniemen poikkeukselliseksi tekee latauspisteiden suuri määrä, joka on mitoitettu pitkälle tulevaisuuden tarpeisiin", kommentoi Carunan innovaatiopäällikkö Verneri Kohonen. 

YIT:n projektipäällikkö Paula Kaartisen tiedossa ei ole vastaavan kokoisia ja näin laajasti sähköistettäviä pysäköintilaitoksia. Pysäköintihallin on suunnitteilla pääsääntöisesti keskinopeita latauspisteitä, joiden maksimiteho on 22 kW, mutta pääjärjestelmämitoituksissa ja fyysisissä tilavarauksissa valmistaudutaan myös koko hallin varustamiseen sähköautolatauspistein. 

"Halliin tulee keskinopeiden latauspisteiden lisäksi pikalatauspisteitä. Sähkön tehontarve onkin ollut pysäköintilaitoksen taloteknisessä suunnittelussa merkittävä tekijä, vaikka kuormanhallintaa luonnollisesti tullaan käyttämään. Suuri latauspaikkojen määrä ei sinällään kuitenkaan vaikuta ilmanvaihdon ja savunpoiston suunnitteluun", Kaartinen sanoo. 

Suuri määrä latauspaikkoja vaikuttaa myös Espoon sähkönkulutukseen.  

"Tulevaisuudessa Suomen sähköautojen määrät ovat sadoissatuhansissa, joten kyllä tässä puhutaan varsin isosta sähkön tarpeesta. Latauspaikkojen yhteydessä on mahdollista hyödyntää kulutusjoustoa tai kuormanhallintaa, mutta kyllä nyt yleisesti Espoossa sähkön käyttö ja tarve kasvavat."

 
Suuri määrä sähköautoja mahdollistaa kulutusjouston 

Työpaikkapysäköinnin etu siinä, että auto seisoo paikallaan tyypillisesti noin kahdeksan tuntia. Silloin tavallista hitaampi latausvauhti riittää, ja akut saadaan täyteen hieman matalammalla teholla. Se auttaa hillitsemään verkon kulutuspiikkejä.  

Kulutusjoustolla tarkoitetaan sähkönkulutuksen hetkellistä vähentämistä, lisäämistä tai siirtämistä toiseen ajankohtaan. Se on erinomainen keino tasoittaa kulutuspiikkejä. Keilaniemen pysäköintihallin latauspisteiden iso määrä tekee hallin sähkönkulutuksesta merkittävän, jolloin joustopotentiaali on suuri. 

"Pysäköintihallia varten Carunan toimittamaan liittymään voidaan tehdä dynaamista kuormanhallintaa. Se tarkoittaa, että määritellään yhdessä latauspisteiden kanssa, mikä latauspaikka käyttää sähköä kuinkakin paljon", Kohonen kertoo.  

 
Caruna mahdollistaa latausratkaisut nyt, mutta tutkii myös uusia tulevaisuuden vaihtoehtoja 

Keilaniemen pysäköintilaitos tulee palvelemaan Keilaniemen ja Kivimiehen alueen toimistokäyttäjiä, asukkaita sekä alueen vierailijoita. Lisäksi pysäköintilaitos palvelee liikenteellisen keskeisen sijaintinsa vuoksi Metron, rakenteilla olevan Raide-jokerin ja muun alueen yleisen liikenteen liityntäpysäköintiä. 

Caruna rakentaa ja ylläpitää sähkönjakeluverkkoa ja mahdollistaa uudenlaisten järjestelmien käyttöönoton. Caruna pyrkii olemaan hankkeissa mahdollisimman alkuvaiheessa mukana ja huolehtimaan siitä, että hanke toteutuu parhaalla tavalla niin teknisesti kuin lopullisen toteutuksen puolesta. 

"On hienoa, että saamme latauspisteitä sinne, missä autoilijoita liikkuu", Kohonen sanoo. 

Tulevaisuudessa sähköautot voivat mahdollisesti toimia myös akkuina, joiden kautta sähköä voidaan siirtää takaisin verkkoon. Caruna kehittelee yhteistyökumppaniensa kanssa jatkuvasti uusia tapoja, joilla kulutusta voidaan siirtää pois niin sanotuilta kulutuksen piikkitunneilta. 

Lue lisää