Lähes 5000 vastasi Carunan aurinkopaneelikyselyyn: suurin osa on muuttanut sähkönkäyttöään

Mediatiedote
Lähes 5000 vastasi Carunan aurinkopaneelikyselyyn: suurin osa on muuttanut sähkönkäyttöään
Jakeluyhtiö Caruna teki verkkoalueellaan kyselyn aurinkopaneelien omistajille. Moni paneelit hankkinut on tehnyt muutoksia sähkönkäyttöönsä saadakseen kaiken tuotetun sähkön omaan käyttöön. Sen sijaan sähkökuormanohjauspalvelua käyttää vielä harva.

Carunan syyskuussa 2023 tekemän kyselyn mukaan suurin osa (90 %) aurinkopaneelit hankkineista on tyytyväinen hankintaansa. Vain pieni osa (3 %) ei ole hankintaan lainkaan tyytyväinen.  

Moni paneelit omistava on tehnyt sähkönkäyttöönsä vaikuttavia valintoja, kuten vaihtanut polttomoottoriauton sähköautoon (30 %) tai kiinteistön lämmityksen maalämpöjärjestelmään tai lämpöpumppuun (39 %).  

“Saunominen on kivaa ilmaiseksi” – moni ajoittaa sähkönkäytön aurinkoiselle päivälle 

Suurin osa vastaajista (73 %) on ajoittanut sähkönkäyttöä niin että saa aurinkopaneelien tuotannosta kaiken hyödyn irti. Vastaajista moni on esimerkiksi käyttänyt kodinkoneita tai lämmittänyt käyttövettä aurinkoisella säällä. Kyselyn avovastauksissa mainittiin usein saunomisen siirtäminen valoisille tunneille. 

“Ensinnäkin on hienoa, että Carunan asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä paneelihankintoihin, sillä haluamme toki jakeluverkkoyhtiönä mahdollistaa siirtymän uusiutuviin energianlähteisiin. Olen myös positiivisesti yllättynyt siitä, että niin moni vastaajista on aidosti miettinyt omaa sähkönkäyttöään. Uskon, että oman sähkönkäytön seuranta ja oikea ajoittaminen tulevat ihmisiltä tulevaisuudessa rutiinilla”, Carunan innovaatiopäällikkö Matti Uusipaasto sanoo.  

Yllättävin kyselytulos on se, että suurin osa (85 %) Carunan alueen aurinkopaneelin omistajista ei hyödynnä sähkökuormanohjauspalvelua, vaikka sellainen on tarjolla maksutta. Puolelle vastaajista ohjauspalvelu ei ole tuttu.  

“Sähkökuormanohjauspalvelun voivat aktivoida käyttöön kaikki Carunan asiakkaat, joiden sähkömittarille on kytketty ohjattavia sähkölaitteita kuten varaavaa sähkölämmitystä tai lämminvesivaraaja. Palvelun avulla pientalossa asuva asiakas voi ohjata laitteita käynnistymään ajastetusti sopivaan ajankohtaan. Palvelu löytyy Caruna Plussasta”, Carunan liittymä- ja tuotantoliittämisen prosessipäällikkö Maria Kinnunen sanoo. 

Kaksisuuntaiseen lataukseen pystyvän VG2-sähköauton on hankkinut vain 3,5 prosenttia vastaajista. Erillisen sähkövaraston eli akun on hankkinut 6 prosenttia vastaajista. Kuitenkin sellaisen hankkimista tulevaisuudessa harkitsee vastaajista neljäsosa (25 %). 

Kyselyssä selvitettiin asiakkaiden toiveita digipalveluille 

Kyselystä selvisi, että joka kymmenes pientuottaja seuraa omaa tuotantoaan tunneittain Caruna Plussasta. Varttitason tuotantotietoja ei juurikaan nähty tarpeellisiksi. Lähes puolet (40 %) Carunan asiakkaista seuraa omia sähkönkulutustietojaan päivittäin tai viikoittain ja neljäsosa (26 %) kuukausittain. Caruna Plussasta ei näe sähköpörssin spot-hintoja, mutta yli puolet (56 %) vastaajista olisi siitä kiinnostunut. 

"Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Käymme kaikki vastaukset tarkasti läpi ja arvioimme, mitkä uudet ominaisuudet hyödyttäisivät niin meitä kuin asiakkaitakin”, Kinnunen sanoo.  

Kyselytutkimus teetettiin Carunan henkilöasiakkailla, jotka ovat hankkineet aurinkopaneelit. Vastaajia kyselyyn saatiin lähes 5 000 eri puolilta Carunan jakeluverkkoaluetta. Caruna on pääasiallinen sähkönjakelija 57 kunnassa Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa sekä Koillismaalla. 

Lue lisää