Bensalenkkarista sähköautoilijaksi

Blogi
Naputtelen tietokonettani työpisteeni äärellä, kun kaveriporukka tulee yllättäen paikalle ja ilmoittaa polttareideni alkaneen. Kiiltävä Tesla Model S odottaa toimiston parkkipaikalla. Edessä oli unohtumaton viikonloppu, joka muutti suhteeni sähköautoihin.

Viikonloppu alkoi parin tunnin ajelulla Teslan ratissa. Bensalenkkarina olin varma, että sähköautot ovat ohimeneviä muotijuttuja: Akut painavat liikaa, kantamaa on liian vähän eikä moottorin ääntä ole juuri ollenkaan. Mutta päinvastoin. Koin jotain uutta ja innostavaa!

Sähköllä pääsee pitkälle - eniten akun kestoon vaikuttaa ajotapa

Tänä syksynä pääsen viettämään oman täyssähköautoni kaksivuotissyntymäpäivää. Voin ilolla vastata kolmeen usein kysyttyyn kysymykseen. Ensimmäinen niistä koskee kantamaa. Autoni matkamittari näyttää jo 40 000 ajokilometriä pelkällä sähköllä ajoa sisältäen sekä kaksi Lapin matkaa että reissun Euroopan halki Itävallan Alpeille. Kertaakaan ei ole tarvinnut soittaa hinausautoa paikalle, ja auton lämmitys sekä viilennys ovat olleet päällä juuri niin paljon kuin on ollut tarvetta. Eniten akun kestoon vaikuttaa kuitenkin ajotapa. Kiihdytykset syövät kilowatteja kuin polttomoottori bensiiniä. Ennakointi ja tasainen ajo lisäävät myös sähköautolla ajettaessa taloudellisuutta sekä turvallisuutta.

Helpot lataukset Suomessa ja muualla

Seuraavan kysymyksen tietoa latausverkoston kattavuudesta löytyy parhaiten osoitteesta Latauskartta.fi, josta jo ensisilmäykselläkin voi todeta, että latausvaihtoehtoja riittää jopa Suomen kokoisessa maassa runsaasti. Viimeisen vuoden aikana latauspisteitä on tullut koko ajan lisää myös uusille alueille, erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomeen. 

Latauspistokkeen tyypit vaihtelevat jonkin verran automallista riippuen, mutta tässäkin on siirrytty enemmän yhtenäisempään malliin eri autovalmistajien kesken. Lataustehot vaihtelevat sen mukaan, millaisia tehoja auto voi ottaa vastaan. Lisäksi lataukseen vaikuttaa kodin ja työpaikan sähköliittymä ja kiinteistön verkko.

Sähköauton hyötysuhde jopa 90 %

Mikä sitten tekee sähköautoilusta niin paljon paremman? Jos unohdetaan hetkeksi kantamat ja latausajat, niin yksi luku, jossa sähkömoottori on ylivoimainen, on hyötysuhde, eli kuinka hyvin akun energia muuntautuu liikkeeksi. Sähkömoottorilla se on noin 90 %, kun vastaava luku polttomoottorilla on noin 30 % - eli sähkömoottorista saa noin kolminkertaisen tehon irti samalla energiamäärällä. Oma kokemukseni sähköautoista on ollut positiivinen enkä enää vaihtaisi polttomoottoriin. Keskiverto sähköauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Jos kuljettaja lataa autoaan kotona, jossa sähkö maksaa noin 15 senttiä kilowattitunnilta, sadan kilometrin sähköautoilu maksaa noin kolme euroa. Polttomoottoriautolla tähän menisi vähintään kuusi euroa. Oma talous ja ympäristö kiittää.

Lue lisää