Sähkönsyötön murros perinteisestä kaksisuuntaiseksi

Artikkeli
Sähköä voi syöttää kiinteistöön myös sähköautosta.
Sähkö tehdään voimalaitoksilla – vesi- ja ydinvoimaloissa tai uusiutuvan energian voimaloilla kuten aurinkopaneeleilla. Mutta miten sähkö päätyy kuluttajille koteihin, toimistoihin ja muihin kiinteistöihin sekä teollisuuteen?

Kun sähkö on tuotettu vesi- ja ydinvoimalaitoksella, se siirtyy kantaverkkoon, jonka omistaa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid. Kantaverkossa sähkön jännite on suuri, yleensä 110, 220 tai 400 kilovolttia. Pienempien voimalaitoksien tuotanto siirtyy käyttöön myös pienimpien jännitetasojen verkkojen kautta.

Kantaverkon kautta sähkö siirtyy sähköasemalle, lähemmäs kaupunkeja ja kyliä. Sähköasemalla sähkö muutetaan jakeluun sopivaksi, ja jännite alennetaan 20 kilovolttiin.

”Sähköasemia ja muuntamoja tarvitaan muuntamaan voimalaitoksilta tuleva sähkö jakeluverkkoon sopivaksi. Carunalla on noin 200 sähköasemaa ja muuntamoja on noin 31 000”, kertoo Carunan käyttöpäällikkö Jarmo Ström.

Sähköasemalta sähkö siirtyy jakelumuuntamoon, jossa sen jännite alennetaan edelleen noin 400 volttiin. Jakelumuuntamolta sähkö siirretään kiinteistöihin pienjänniteverkkoa pitkin. Kiinteistöjen eri laitteisiin ja muun muassa valoihin sähkö virtaa liittymiskaapelin sekä mittauspisteen kautta.

Näin siis sähkö siirtyy, jos asiakkailla ei ole omaa pientuotantolaitosta. Carunan sähköverkkoon on liittynyt jo lähes 28 000 voimalaitosta, joista suurin osa koostuu pientalojen yhteyteen liitetyistä aurinkovoimaloista. Jos voimalaitos tuottaa hyvin sähköä, pientuottaja voi olla lähes täysin riippumaton sähköverkkoyhtiön siirtämästä sähköstä.

Kuten koko energia-ala, myös sähkönsyöttö on murroksessa; perinteisen liittymiskaapelin rinnalla sähköä voi syöttää omaan kiinteistöön esimerkiksi akustosta tai sähköautosta. Erityisesti yritykset ovat olleet kiinnostuneita erilaisista energiaratkaisuista kuten akuista.

Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköautojen akkuihin varastoitua sähköenergiaa voidaan käyttää verkon ja asiakkaiden tarpeisiin. 

”Tällä hetkellä vain harvat autot ja laturit mahdollistavat kaksisuuntaisen latauksen, mutta tulevaisuudessa se voi olla arkipäivää”, huomioi Ström.

Sähkönsiirto lyhyesti.

Lue lisää