Nyhetsrum

Limit search

Sambyggnad påskyndar energiomställningen i Kuusamo-området

Eldistributören Caruna, fiberoptikbolaget Koillisnet och Kuusamo stad bygger tillsammans ett elnät som betjänar snabba fiberoptiska nätförbindelser och den ökande elförbrukningen flexibelt i Kuusamo-området under de kommande åren. I sambyggnadsprojekt grävs gatorna upp endast en gång, varvid olägenheterna för invånarna och trafiken i området under byggnadstiden är mindre än om elnätet och optisk fiber byggdes separat.
Pressmeddelande ·

Carunas årsberättelse 2021 har publicerats

Caruna-koncernens (Caruna) årsrapport för 2021 har publicerats på adressen caruna.fi/vuosiraportti2021. Årsrapporten innehåller avsnitten företagsansvar och förvaltning samt avsnittet ESG-faktorer, som sammanställer nummerinformationen och bokslutet för 2021 i separata PDF-filer.
Pressmeddelande ·

Elnät har sanerats i Norra Finland – säkrare eldistribution för 30 000 kunder

Carunas första stora investeringsprojekt på nätområden i Österbotten och Koillismaa har slutförts. Man moderniserade och byggde 2000 kilometer elnät som svarar mot framtidens behov. Detta betyder säkrare eldistribution för 30000 Carunas kunder även när stormvindarna blåser, det dundrar och upplegorna belastar kraftledningar.
Pressmeddelande ·

Caruna år 2019 i Koillismaa: I Kuusamo genomfördes ett viktigt sambyggnadsprojekt i Liikasenvaara – i samband med byggande av elnätet installerades även fibernät på Oulanka forskningsstation

Reparationen och byggandet av elnät fortskrider i Koillismaa med flera pågående projekt som förbättrar eldistributionsnätet. Elnätet som byggts för framtidens behov klarar den ökande elanvändningen och tål belastningar orsakade av klimatförändringen utan några längre elavbrott. I Koillismaa har Caruna cirka 35 500 kunder.
Pressmeddelande ·

Väderbeständig utveckling garanterar en smidig vardag for kunderna

Stormen Mauri från 1982 har stannat kvar i mitt minne: jag var ute med min vän när träd började plötsligt falla omkring oss. Situationen var skrämmande och det känns som om vinden skulle svepa oss med sig. Efter Mauri har det kommit flera andra stormer, och i mitt arbete är jag fortfarande vaksam när stormer drar in. Får kunderna snabbt hjälp vid felsituationer och hur bra kan vi leva upp till kundernas förväntningar i krissituationer?
Blog post ·