Blanketter
På denna sida hittar du blanketter som gör det lättare och snabbare för dig att sköta ärenden.
Jag behöver el
Elanslutning till nytt objekt
Beställ en ny fast el- eller mellanspänningsanslutning till en tomt, ny fastighet eller annat objekt.
Tidsbunden el
Beställ en tidsbunden elanslutning när byggandet av elnätet ännu inte har slutförts eller du behöver mer el än vanligt under byggarbetena.
Anmäl förändring i elanslutningens ägarförhållanden
En elanslutning är lös egendom som inte automatiskt överförs till fastighetens nya ägare. Med denna blankett kan du anmäla oss förändringar i elanslutningens ägarförhållanden. Ansvaret för att anmäla oss åligger anslutningens nya ägare.
Mitt elbehov har förändrats
Förstoring av elanslutning
Beställ förstoring av anslutningsrätten om din elanslutnings effektbehov har ökat. Rapportera även eventuella ändringar av huvudcentralen och/eller serviskabeln.
Elskatt och ändring av skatteklass
Använd denna blankett för att rapportera ändring av skatteklass för elskatt. När du har skickat in blanketten får du en sammanfattning av de uppgifter du har fyllt i och en garantiblankett för undertecknande.
Begära effektuppgifter för elanslutning
Om du är konsult eller elplanerare eller om du utreder till exempel anslutningens kvarstående kapacitet i ett höghus, kontakta oss via denna blankett. Om du begär uppgifter för den persons räkning som äger anslutningen behöver du en fullmakt.
Ombyggnadsarbeten på elnätet
Beställ ombyggnadsarbete på elnätet
Be oss om ett anbud om ombyggnadsarbeten på Carunas elnät, om elnätet är i vägen för till exempel ett bygge eller ditt stuglandskap.
Jag vill säga upp min elanslutning
Överföring av anslutning på underhåll
Beställ överföring av elanslutningen på underhåll när ditt elbehov upphör tillfälligt, men du vill behålla anslutningsrätten till Carunas eldistributionsnät.
Uppsägning av elanslutning
Med denna blankett kan du säga upp din elanslutning när du inte längre behöver el på tomten. Om man senare vill ha el på tomten måste man beställa en ny elanslutning.
Fel och störningar i eldistributionen
Kontakta oss via chatten på avbrottskartan
Om det inte syns elavbrott i ditt område på avbrottskartan och du har ännu inte fått ett meddelande om ett elavbrott från oss, kontakta oss via chatten som betjänar dygnet runt på avbrottskartan.
Skador och ersättningar
Ansök om ersättning
Du kan själv välja om du söker ersättning från Caruna eller ditt försäkringsbolag. Gör ansökan inom rimlig tid efter det att skadan upptäckts (2–3 månader). Vi behandlar ersättningsansökningar från fall till fall.
Entreprenörer
Fyll i blanketten för allmänna uppgifter
Med blanketten för allmänna uppgifter beställer du sådana arbeten från Caruna som är nödvändiga för att föra ärendet vidare från nätbolaget och rapporterar de i kundens anläggningar gjorda ändringarna. Fyll i blanketten för allmänna uppgifter i Caruna+ när du har samlat in uppgifterna om arbetet och säkerställt att den kund du företräder har vidtagit de åtgärder som behövs.