Uutishuone
Limit search
Tutkimustietoa sähkövarastoista – Caruna mallinsi Tampereen yliopiston kanssa akkujen toimintaa
Caruna näkee sähkövarastot tulevaisuudessa yhtenä osana jakeluverkkoa. Toistaiseksi Suomessa sähkövarastoja on vielä vähän, ja ennen laajempia käyttöönottoja tulee ratkaista tietyt kysymykset esimerkiksi suojauksen toiminnallisuudesta. Caruna tutkii asiaa yhdessä Tampereen yliopiston kanssa.

Sähkölämmittäjän on helppo ajoittaa sähkönkäyttöä kuormanohjauksella
Carunalla on maksuton palvelu, jonka avulla asiakkaat voivat ajoittaa helposti, milloin he käyttävät sähköä kiinteistön ja veden lämmittämiseen. Palvelu on hyödyllinen etenkin sähkölämmittäjälle, joka ostaa sähköä pörssihinnalla. Palvelun avulla sähkölämmittäjä saa ajoitettua lämmityksen yön edullisille tunneille.
Edessä muutto, talon rakentaminen, vai molemmat? Tee sähkösopimusasiat tässä järjestyksessä!
Talon rakentamisen ja muuton yhteydessä on monta tärkeää asiaa muistettavana. Listasimme sähköliittymään ja -sopimukseen liittyvät asiat, joihin helposti kompastuu kiireen keskellä.

Varaudu kesällä ukkosen aiheuttamiin sähkökatkoihin
Kesä on ukkosaikaa, jolloin kannattaa varautua ukkosen aiheuttamiin vikoihin. Ukkosmyrskyt voivat rikkoa sähkö- ja puhelinverkossa olevia laitteita etenkin haja-asutusalueilla. Edullisin keino estää tietokoneiden, viihde-elektroniikan ja puhelinlaitteiden rikkoutuminen on irrottaa laitteet pistorasioista ukonilman ajaksi. Myös antenni-, puhelin- ja internetkaapelit kannattaa irrottaa.

Selviämmekö energiamurroksesta? Mikan työtä on ennustaa tulevaisuutta
Nuorena Mika Suomi kasasi hampurilaisia pikaruokaravintolassa ja haaveili ammattiurheilijan urasta. Nykyisin hän on yksi Carunan kolmesta innovaatiopäälliköstä. Hänen työtään on ennustaa tulevaisuutta. Millaista on olla töissä Carunalla?

Carunan tietojohtaja Laura vastaa sähkötalon datasta
Carunan tietojohtaja Laura Liljanderilla on missio. Hän haluaa, että Carunan kaikki tavoitteet ja päätökset pohjataan tietoon. Tietojohtaja vastaa nimensä mukaisesti tiedosta – eli siitä, että tekemisen keskiössä on data.

“Mitä asiakas tästä ajattelee?” - Marikan työtä on johtaa asiakaskokemusta
Carunalla toimintaa kehitetään jatkuvasti. Toiminnan on oltava asiakaslähtöistä, tehokasta ja vastuullista. Asiakaskokemusjohtaja Marika Tuomisen työtä on tietää, mitä asiakas ajattelee. Kysyimme Tuomiselta, mikä asiakaskokemuksen johtamisessa on tärkeintä.

Kesätöihin Carunalta Carunalle: Arsi sai kesätyöntekijän omasta organisaatiosta
Keväällä HSEQ-päällikkö Arsi Näkki yllättyi saadessaan kesätyöhakemuksen Carunan sisältä. Verkkopalveluasiantuntija Viivi Lindfors sai HSEQ-koordinaattorin kesätyön ja pääsee nyt oppimaan uutta Carunan sisällä.

Työelämäkoululainen: Erika Lietzén sai kollegasta opettajan
Kun omassa työssään haluaa kokeilla jotain täysin uutta, ei välttämättä tarvitse vaihtaa yritystä tai lähteä opiskelemaan. Kun työntekijälle tarjotaan mahdollisuus opetella uutta organisaation sisällä, tieto pysyy talossa.

Automatiikka lyhentää sähkökatkojen kestoa
Kun sähköverkkoon tulee vika, Carunan käyttökeskuksen näytöille ilmestyy monenlaisia hälytyksiä ja ilmoituksia. Käyttökeskuksen käytönvalvoja tekee arvion siitä, pitääkö uhkaava vikapaikka saada sähköttömäksi vai onko esimerkiksi kaatunut puu katkaissut sähkön toimituksen kokonaan. Tulevaisuudessa vianhallinta tapahtuu yhä enemmän automatiikalla, ja vianhallinta nopeutuu.

Sivutus