Uutishuone
Limit search
Sähköauton akusta voi tulevaisuudessa syöttää energiaa sähköverkkoon – Carunan asiantuntija suosittelee panostamaan älykkääseen lataukseen
Kaksisuuntaisen latauksen ansiosta sähköautojen akkuihin varastoitua sähköenergiaa voidaan käyttää verkon ja asiakkaiden tarpeisiin. Tällä hetkellä vain harvat autot ja laturit mahdollistavat kaksisuuntaisen latauksen, mutta tulevaisuudessa se voi olla arkipäivää. Akun tyhjentämisestä voi tehdä pienen tulonlähteen, mutta lataus myös kuluttaa akun kapasiteettia. Carunan innovaatiopäällikkö panostaisi ensin älykkääseen lataukseen.
Sähköverkossa siirretään voimaa, joka voi olla vaaraksi, jos sen kanssa joutuu kosketuksiin
Verkossa kulkeva virta paitsi lataa kännykkäsi myös pyörittää tämän maan tehtaita. Sähköverkon osien lähellä on silti turvallista liikkua, kunhan muistaa muutaman perusasian.
Sähköautobuumi ei ole ohi – lataukselle tarvitaan nyt isompia liittymiä
Sähköauton latauspisteitä pystytetään entistä enemmän huoltoasemille ja ruokakauppoihin. Sähkönjakeluyhtiö Carunalle tulee kasvavissa määrin kyselyitä sähköliittymistä, joita otetaan sähköautojen latauspisteitä varten. Liittymien koko on kasvanut, mikä kertoo suuremmista ja nopeammista latauspaikoista.
Miten sähköauto toimii talvella?
Liikenne sähköistyy moottori kerrallaan. Käytännössä kaikki sähköautot on kuitenkin suunniteltu Suomea huomattavasti leudommissa oloissa. Kestääkö sähköauto siis pakkasia? Hyytyykö kiesin akku talvella kuin pari vuotta vanha älypuhelin?
Jos kaikki tekevät osansa joustotalkoissa, arjen mukavuus ei kärsi
Kun sähkön tuotantotavat muuttuvat, muuttuu myös suomalaisten tapa käyttää sähköä. Jousto on tullut jäädäkseen, mutta se on erityisen tärkeää, jotta selviämme tulevasta talvesta. Kun uusiutuva tuotanto ei jousta, käyttäjien jousto korostuu.
Voiko 800 sähköautoa ladata samaan aikaan? Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen valmistuvassa pysäköintilaitoksessa voi
Keilaniemi on Espoon toimistorakennusten keidas. Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen saapuminen omalla autolla helpottuu, kun YIT:n rakentama 1 600 paikkainen pysäköintilaitos otetaan käyttöön. Halliin on suunnitteilla 800 sähköauton latauspistettä.
Kohonnut sähkön hinta ei vaikuta sähköautojen suosioon – Carunan verkkoalueella sähköautoja ensirekisteröitiin eniten Espoossa, Hyvinkäällä ja Kirkkonummella
Sähköautojen suosio jatkaa kasvuaan, vaikka sähkön riittävyys ja hinta huolestuttavat suomalaisia. Huolimatta sähköautoilun kallistumisesta on sähkö edelleen bensaa ja dieseliä edullisempi vaihtoehto.
Selviämmekö energiamurroksesta? Mikan työtä on ennustaa tulevaisuutta
Nuorena Mika Suomi kasasi hampurilaisia pikaruokaravintolassa ja haaveili ammattiurheilijan urasta. Nykyisin hän on yksi Carunan kolmesta innovaatiopäälliköstä. Hänen työtään on ennustaa tulevaisuutta. Millaista on olla töissä Carunalla?
Aleksi pitää huolen siitä, että suomalaisilla pysyvät valot päällä
Carunalla oli vuonna 2021 yli 88 000 kilometriä sähköverkkoa. Se on yli viidennes Suomen sähköverkoista. Verkkojen kautta sähköä kulkee 1,5 miljoonalle suomalaiselle. Energiamurros tarvitsee innovaatioita, mutta samalla on huolehdittava perustekemisestä - eli siitä että sähkö kulkee häiriöttä.
Uskallatko puuttua työkaverin toimintaan? Sähköisku!-webinaarissa pohdittiin työturvallisuutta
Työturvallisuus on kaikkien vastuulla, mutta aina työkaverin toimintaan ei ole helppo puuttua. Sähköisku!-webinaarissa urakoitsijoiden toimitusjohtajat olivat yhtä mieltä siitä, että turvallisuuskulttuurin luominen on kaikkien vastuulla. He lupasivat myös itse puuttua turvattomaan toimintaan.
Sivutus