Uutishuone
Limit search
Minne kulutusta ja uusiutuvaa sähköntuotantoa mahtuu? Carunan kapasiteettikartta on nyt julkaistu
Uusiutuvan energian määrä Suomessa kasvaa kovaa vauhtia. Jotta uusiutuvaa energiaa pystytään jatkossakin lisäämään, tulee jakeluverkossa olla kapasiteettia ottaa tuotantoa vastaan. Carunan uudessa Kapasiteettikartta-karttapalvelussa voit tutustua siihen, millä Carunan jakeluverkon alueella on vielä tilaa uudelle keskijänniteliittymälle.
Carunan kansalaiskysely sähköautoilusta: nuoret suosivat julkisia latauspisteitä
Suomessa on enemmän sähköautoja kuin koskaan. Traficomin mukaan vuonna 2023 sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat yli 100 prosenttia. Caruna toteutti maaliskuussa 2024 kyselyn suomalaisten sähköautoilijoiden kokemuksista. Kyselyn tulosten mukaan nuoret suosivat julkisia latauspisteitä. Sähköautoilun talvihaasteet ovat hidas lataus ja kantaman epävarmuus.
Ovatko hyvinvoinnin avaimet hukassa?
Tulevaisuuden hyvinvointi rakennetaan tämän päivän ratkaisuilla. Ulkomaiset investoinnit Suomeen tuottavat verovaroja yhteiskunnan kasvaviin kustannuksiin, kuten vanhustenhoitoon sekä puolustukseen. Viime aikoina investointeja on tehty etenkin uusiutuviin energianlähteisiin, jotka kasvattavat siirrettävän energian määrää Suomessa. Työtä on tehty määrätietoisesti, sillä Suomessa sähkön hinta on ollut yksi Euroopan halvimmista ja jakelukin pitkistä etäisyyksistä ja saaristosta riippumatta Euroopan seitsemänneksi halvinta.
Kuka saa investoida Suomeen?
Sosiaalisen median kirjoituksia lukiessa tämä kysymys tulee usein mieleen. Kuten minäkin, moni toivoo suomalaisten sijoittavan enemmän Suomeen. Toivon myös, että yhä useampi sijoittaja tulisi Suomen ulkopuolelta. Olemme pieni kansantalous ja tarvitsemme lisää sijoituksia ympäri maailmaa. Jos ulkomaalainen investoija päättää sijoittaa tänne, on se osoitus Suomen onnistumisesta. Tämän tulisi olla ylpeyden aihe. Samalla meidän on hyväksyttävä, että yhtiöt saavat kohtuullista tuottoa sijoituksilleen. Ellei näin olisi, yhtälö olisi kestämätön.
Kaupungistuminen haastaa sähköjärjestelmäämme - aikaa ei ole hukattavaksi
Ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja sähkön kulutuksen kasvussa on kyse jostain ennennäkemättömästä. Odottelemalla emme pysty tähän muutokseen vastaamaan, kirjoittaa Carunan sähköverkkojohtaja Elina Lehtomäki.
Miten sähköauto toimii talvella?
Liikenne sähköistyy moottori kerrallaan. Käytännössä kaikki sähköautot on kuitenkin suunniteltu Suomea huomattavasti leudommissa oloissa. Kestääkö sähköauto siis pakkasia? Hyytyykö kiesin akku talvella kuin pari vuotta vanha älypuhelin?
Jos kaikki tekevät osansa joustotalkoissa, arjen mukavuus ei kärsi
Kun sähkön tuotantotavat muuttuvat, muuttuu myös suomalaisten tapa käyttää sähköä. Jousto on tullut jäädäkseen, mutta se on erityisen tärkeää, jotta selviämme tulevasta talvesta. Kun uusiutuva tuotanto ei jousta, käyttäjien jousto korostuu.
Sähkön huoltovarmuus edellyttää toimivia verkkoja – varautumistyötä on tehty jo pitkään, ja se jatkuu
Verkkoihin on panostettava jatkossakin. Tämän edellytyksenä ovat mm. riittävän sujuvat luvitusprosessit. Varmuus vaatii myös investointeja, sanoo Carunan käyttötoiminnan johtaja Jörgen Dahlqvist.
Bengtskärin historiallinen majakka kytkettiin sähköverkkoon
Turunmaan saaristossa, ruotsinlaivan reittimatkan varrella, seisoo 1900-luvun alussa rakennettu Bengtskärin majakka. Tänä vuonna majakka liitettiin sähköverkkoon, ja ensimmäinen mantereelta tulevalla sähköllä toimiva pöytälamppu syttyi.
Voiko 800 sähköautoa ladata samaan aikaan? Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen valmistuvassa pysäköintilaitoksessa voi
Keilaniemi on Espoon toimistorakennusten keidas. Muutaman vuoden kuluttua Keilaniemeen saapuminen omalla autolla helpottuu, kun YIT:n rakentama 1 600 paikkainen pysäköintilaitos otetaan käyttöön. Halliin on suunnitteilla 800 sähköauton latauspistettä.
Sivutus